Eksplozija belog patuljka: Hablov pogled na Veliki Magelanov oblak

O. N.

Od svog lansiranja 1990. godine Habl je iz osnova izmenio naše poimanje svemira sa više od 1,5 miliona snimaka iz kojih je proizašlo više od 20000 naučnih radova. Ovo ga čini najproduktivnijom misijom u istoriji Nase

Džejms Veb Mali Magelanov oblak... Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, N. Habel (JPL) / P. Kavanagh (Maynooth University)

JPL kamera svemirskog teleskopa Habl je zabeležila neverovatnu sliku eksplozije belog patuljka u Velikom Magelanovom oblaku 7. jula 2003, navodi SciTech daily.

Veliki Magelanov oblak (LMC) je galaksija-satelit Mlečnog puta. Jedna je od najbližih galaksija našoj, udaljena svega 163.000 svetlosnih godina. To je patuljasta galaksija, karakterističnog, nepravilnog oblika i vidljiva je sa južne hemisfere.

Za astronome predstavlja važno mesto za istraživanje, naročito za one koji istražuju formiranje i evoluciju samih galaksija jer sadrži niz raznih međuzvezdanih oblaka, kao i niz raznovrsnih tipova zvezda. Naročito je zanimljiva Tarantula nebula, koje predstavlja mesto intenzivnog stvaranja novih zvezda, ali je u prošlosti bila i mesto silovitih događaja poput eksplozije suprernove 1987. godine koja se videla golim okom.

Unutar svoje strukture sadrži više globularnih zvezdanih jata, grupa stabilnih čvrsto vezanih grupa hiljada, nekada čak i miliona zvezda. Ova zvezdana jata odlikuju se stabilnošću i dugovečnošću što naučnici koriste za ispitivanja vrlo starih zvezdanih skupina. Neka od ovih jata su po starosti jednaka onima u srcu Mlečnog puta.

Teleskop Habl je još 2017. godine napravio snimke jednog takvog klastera nazvanog NGC 2210, za koji se smatra da je star nekih 11,6 milijardi godina. Međutim, iako je samo neku milijardu godina mlađi od svemira on je najmlađe jato u Velikom Magelanovom oblaku. Procenjuje se da su četiri jata stara 13 milijardi godina, što je ekvivalentno sa najstarijim jatima u Mlečnom putu, i govori nam da iako su se dve galaksije formirale nezavisno, pojedinačna jata su se formirala istovremeno.

Svemirski teleskop Habl je važna svemirska opservatorija koju je pokrenula NASA 1990. godine. Habl orbitira oko Zemlje tako da nam može dati izuzetno dobar pogled u svemir jer nema distorzije atmosfere. Takođe, opremljen je nizom instrumenata za osmatranje čitavog svetlosnog spektra, od ultraljubičastog do infracrvenog, što mu je pomoglo da nam da niz podataka vezanih za brzinu širenja svemira, menjajući iz osnove naše shvatanje o kosmosu.

(Telegraf Nauka / SciTech daily)