Kako miriše Svemir?

I. Ć.

Postoji više objašnjenja za ovaj fenomen

Svemir Foto: Shane Monaghan / Alamy / Alamy / Profimedia

Kad se astronauti vrate iz svemirske šetnje, često opisuju neočekivane mirise, nalik zagorelom bifteku ili potrošenom barutu, piše Live Science. Ali zašto Svemir miriše na ovakve stvari, i odakle uopšte ovakav miris?

Svemir je gotovo savršen vakuum. Dok su u Svemiru, astronauti su zaštićeni svemirskim brodovima, svemirskim odelima i svemirskim stanicama, pošto bi ih direktno izlaganje Svemiru ubilo, kaže Ofek Birnolc, astrofizičar sa Univerziteta Bar-Ilan u Izraelu za LiveScience. Tako da niko nije direktno onjušio Svemir i ostao živ, kaže on.

Ipak, posle povratka iz izlaska u vakuum oko svemirskog broda, astronauti redovno osete nekakav jedinstven miris, kad vrše inspekciju svojih kaciga i odela, a članovi posade osete isti taj miris kad se otvore vrata kroz koja su prošli napolje.

- Svemir definitivno ima miris koji se razlikuje od bilo čega drugog - rekao je astronaut NASA Dominik Antoneli, posle šetnje u Svemiru 2009.

Astronauti često porede ovaj miris svemira "mirusu vrelog metala, zagorelog mesa, zagorelih kolača, istrošenog baruta i topljenju metala", po svedočenju Stiva Pirsa, biohemičara i direktora kompanije OmegaIngredients, koji je "prečešljavao" intervjue astronauta, kako bi se dobio sud o ovom mirisu.

Bivši astronaut NASA Tomas Džons je uporedio ovaj miris s mirisom ozona. Drugi astronaut NASA, Don Petit, opisao je miris svemira potanko, u blogu NASA, rekavši "najbolji opis koji mogu da smislim je "metalan"; prilično prijatan, sladak metalni osećaj. Podsetilo me na leta na koledžu, kad sam radio sa aparatom za varenje, popravljajući mašine. Podsetilo me na miris isparenja varenja. To je miris Svemira"".

Odakle dolazi ovaj miris? Iako je Svemir uglavnom prazan, on nije savršen vakuum.

- Ne pričamo o prostoru u kojem nema čestica - rekla je za LiveScience Miranda Nelson, kontrolor svemirskih šetnji u Kontroli misije u Svemirskom centru NASA u Hjustonu.

Postoji određeni broj objašnjenja za ovaj miris. Jedno je vezano za kiseonik koji kruži oko Međunarodne Svemirske Stanice. Ultraljubičasti zraci sa Sunca mogu da podele molekule kiseonika (O2), koji su sastavljeni od dva atoma kiseonika, na pojedinačne atome. Ovaj atomski kiseonik može da se veže za svemirska odela, zidove vazdušnih komora i predmete izložene Svemiru, što pokreće hemijske reakcije koje su odgovorne za ovakav miris, reakcije kao što je formiranje ozona, kaže Nelsonova.

- Druga, zabavnija teorija, je da je miris vezan za eksplozije zvezda - umirućih zvezda. Ovi događaji generišu "smrdljive molekule", poznate kao policiklične aromatične hidrougljenike, koji se nalaze u uglju, hrani, nafti i drugim materijalima. Ipak, ovim teorijama nedostaje potvrda istraživanja - kaže ona.

Da bi učinili trening astronauta realističnijim, stručnjaci NASA su angažovali Pirsa 2008. godine da stvori miris koji oponaša miris Svemira. Cilj je bio da se eliminišu iznenađenja s kojima bi astronauti mogli da se susretnu u orbiti.

Sam Pirs nije išao u Svemir, niti je mirisao odela koja su bila u svemiru, već je rekreirao miris na osnovu svedočanstava astronauta, koristeći svoju ekspertizu i materijale koji mogu da generišu slične mirise.

Pirs je kasnije napravio parfem zvani Eau de Space, koji se prodaje odlično od 2020. godine.

Ipak, i danas je malo ljudi koji su zaista osetili pravi miris Svemira, kaže Pirs.

(Tleegraf Nauka/LiveScience)