Gužva i bura u centru naše galaksije: Neverovatna slika „špica“ u središtu Mlečnog puta

Svemirski teleskop Džejms Veb snimio grupu od oko 500.000 zvezda u regionu Strelac C

Centar galaksije Mlečni put Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Samuel Crowe (UVA)

Svetlo polje gasa juri oko ivice mračnog, gustog oblaka iz koga mlade zvezde izbijaju kako bi zauzele svoje mesto u svemiru. Pridružuju se grupi od oko 500.000 zvezda različite starosti, veličina i boja. To je čvorište naše galaksije Mlečni put, „centar grada u špicu“, što čini naš Sunčev sistem mirnim delom na granici. Svemirski teleskop Džejms Veb američke agencije NASA doneo je neverovatan pogled na ovaj haotičan region i to u infracrvenom spektru, saopštio je tim iza ovog teleskopa agencije NASA.

Fotografija pokazuje deo gustog centra naše galaksije do neverovatnih detalja, a primećene su i nikad ranije viđene pojave koje astronomi tek treba da objasne.

Gde nastaju zvezde

Region u kome nastaju zvezde, nazvan Strelac C, nalazi se oko 300 svetlosnih godina od centralne supermasivne crne rupe u centru naše galaksije nazvane Strelac A*.

- Nikad nije bilo podataka o ovom regionu u infracrvenom spektru sa ovom rezolucijom koju nam je doneo Veb, pa sada vidimo mnogo pojava prvi put. Veb je otkrio neverovatnu količinu detalja i dozvolio nam da proučavamo formiranje zvezda u ovom okruženju na način koji ranije nije bio moguć – rekao je Semjuel Krou, student Univerziteta u Virdžiniji u Šarlotsvilu.

- Centar galaksije je najekstremnije okruženje u Mlečnom putu, gde trenutne teorije o formiranju zvezda mogu da budu ozbiljno testirane – rekao je Džonatan Tan, jedan od profesora i Krouovih savetnika sa Univerziteta u Virdžiniji.

Uz procenjenih 500.000 zvezda na slici postoje i jato protozvezda, zvezda koje još nastaju i dobijaju masu, što stvara sjaj nalig logorskoj vatri. U srcu tog jata je odranije poznata masivna protozvezda koja ima masu 30 puta veću od našeg Sunca.

Instrument NIRCam zabeležio je i emisije jonizovanog vodonika oko tamnih oblaka, koji su na slici cijan. To je, dodaje Krou, rezultat fotona koje izbacuju mlade masivne zvezde, ali veličina tog regiona je iznenađenje koje zahteva dodatnu istragu.

Galaktički centar

- Galaktički centar je prepuno, burno mesto. Tu su burni, magnetizovani gasni oblaci koji formiraju zvezde, što utiče na okolne gasove i njihovu radijaciju, vetrove i mlazove. Veb nam je dao gomilu podataka o ovom ekstremnom oktuženju i tek počinjemo da to ispitujemo – rekao je Ruben Fedrijani, istraživač na projektu sa Instituta za astrofiziku Andaluzije u Španiji.

Galaktički centar udaljen je od nas oko 25.000 svetlosnih godina i Veb može da cnima i pojedinačne zvezde, što je veliki napredak u proučavanju tog dela.

(Telegraf Nauka/Webb Telescope)