Asteroid „Dinki“ zapravo predstavlja dva kamena

Ispostavlja se da meta prvog proletanja sonde „Lusi“ ima saputnika.

asteroid Dinki, Dinkineš Foto: NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOAO

Prvi asteroid sa kojim se suočila „Lusi“ skrivao je iznenađenje.

„Lusi“ je 1. novembra proletela pored Dinkineša, malog kosmičkog kamena koji prebiva u glavnom pojasu asteroida između Marsa i Jupitera. Dinkineš je zaista opravdao svoje ime – „izvanredan, čudesan“ na amharskom jeziku.

U stvari, „Lusi“ je projurila pored dva kosmička kamena, jer je otkrila da je Dinkineš zapravo deo binarnog sistema. To otkriće je dodalo još jedan sloj uzbuđenja ionako epohalnom susretu, piše Space.

Ovi asteroidi podsećaju na binarni asteroidni sistem Didimosa i Dimorfosa, ali postoje neke baš zanimljive razlike. Misija DART je u septembru 2022. godine namerno udarila u Disimosov mali satelit Dimorfos radi njegovog preusmeravanja.

„Lusi“ je lansirana u oktobru 2021. sa zadatkom proletanja pored nekoliko trojanskih asteroida, kosmičkih kamenova koji kruže oko Sunca u Jupiterovoj orbiti. Ti asteroidi su ostaci iz ranih dana solarnog sistema, tako da će „Lusi“ baciti svetlo na formiranje i evoluciju našeg kosmičkog susedstva.

Dinkineš nije trojanski asteroid, ali je bio važan za testiranje „Lusinog“ sistema praćenja, koji joj omogućava da autonomno prati neki asteroid tokom proletanja velikom brzinom. „Lusi“ je proletela pored Dinkineša relativnom brzinom od oko 16.000 kilometara na sat.

Iako je taj susret bio prvenstveno test, „Lusi“ je skupila neke zanimljive podatke o Dinkinešu. Na primer, pomogla je da se precizira veličina ta dva asteroida. Veći kamen ima oko 790 metara u najširem delu, dok manji ima oko 220 metara. To su preliminarne procene. Biće potrebno do nedelju dana da stignu svi podaci, a onda još treba analizirati te opservacije.

Ovo je za „Lusi“ bilo prvo od mnogih proletanja, ako sve bude po planu. Sonda će sad krenuti nazad ka Zemlji radi „gravitacione asistencije“ koja će je baciti prema sledećoj asteroidnoj meti, kosmičkom kamenu iz glavnog asteroidnog pojasa nazvanom 52246 Donalddžohanson. (Donald Džohanson je jedan od pronalazača čuvenog fosila ljudskog pretka „Lusi“, po kojem je NASA nazvala svoju misiju).

Sledeće proletanje će se desiti 2025. „Lusi“ će onda leteti prema Jupiterovim trojanskim asteroidima, a do prvog će stići 2027. Prvobitno je planirano da „Lusi“ proleti pored sedam asteroida. Uz Dinkineš, dva trojanska meseca i sad ovaj satelit, broj je povećan na 11.

(Telegraf Nauka/Space)