Čudne mase u omotaču Zemljinog jezgra su tragovi ogromnog sudara

Sudar sa objektom zvanim Teja pre 4,5 milijardi godina ostavio je tragove duboko u Zemlji – i takođe stvorio Mesec.

Sudar planeta, apokalipsa Foto: pixabay.com

Dve velike, misteriozne mase u omotaču Zemljinog jezgra decenijama zbunjuju naučnike. Te kamene formacije su hiljadama kilometara dugačke u malo gušće od svojih okruženja, što znači da bi mogle biti sačinjene od drugačijeg materijala nego ostatak omotača, piše Nature.

Novo kompjutersko modeliranje podržava dramatičnu priču o njihovom poreklu: one su artefakti ogromnog sudara pre 4,5 milijardi godina između rane Zemlje i druge mlade planete – istog sudara za koji se smatra da je stvorio Mesec.

Modeliranje sugeriše da je taj siloviti susret prouzrokovao utiskivanje materijala iz sudarajućeg sveta, zvanog Teja, u donju polovinu omotača Zemljinog jezgra. Sudar je takođe izbacio neke ostatke Teje u orbitu – oni su na kraju ušli u sastav Meseca.

Ogromni sudar između mlade Zemlje i manje protoplanete je dugo vladajuća teorija o nastanku Meseca. Takvo poreklo bi objasnilo osobine poput odsustva mnogih nestabilnih jedinjenja na Mesecu, koja bi isparila prilikom sudara sa Zemljom.

Tako silovit sudar rano u razvoju Zemlje trebalo bi da ostavi neke tragove. Naučnici se pitaju da li bi ti tragovi mogli uključivati neobične regione u omotaču – sloju između kore i jezgra Zemlje. Te formacije nazivaju velikim oblastima male brzine pošto seizmički talasi putuju sporije kroz njih nego kroz ostatak omotača.

Kompjuterske simulacije su pokazale da je jedan deo materijala iz Teje inicijalno potonuo u donji deo Zemljinog omotača i da se još Teje sakupilo tamo tokom vremena formirajući mase.

Istraživači su u najnovijem radu proširili svoje modele. Zaključili su da bi energija planetarnog sudara delimično istopila omotač, koji bi onda imao dva sloja – istopljen gornji i uglavnom čvrst donji.

Gornji, istopljeni sloj bi pomešao neki Tejin materijal sa Zemljinim materijalom. Međutim, drugi Tejin materijal bi potonuo kroz istopljeni deo omotača i zaglavio se u donjem sloju. Na kraju bi formirao dve posebne mase. U međuvremenu je ostali Tejin materijal izbačen u orbitu i formirao Mesec.

Model nije nepobitan dokaz da su anomalije u omotaču ostaci Teje, ali je ozbiljan argument. Sledeći korak je potvrda putem poređenja uzoraka stena iz omotača i sa Meseca.

Ovo istraživanje sugeriše da je siloviti sudar stvorio izvesne heterogenosti u Zemlji koje mogu trajati milijardama godina.

(Telegraf Nauka/Nature)