Nanokristali kvarca otkriveni u atmosferi pufnaste planete udaljene od nas 1.300 svetlosnih godina

Instrument MIRI prvi put je detektovao silicijum dioksid u gornjim slojevima egzoplanete WASP-17b

WASP-17b Zamišljeni izgled planete WASP-17b... Foto: NASA/ESA/CSA/R. Crawfor (STScI)/Nikole Lewis (Cornell University)/David Grant (University of Bristol)/Hannah Wakeford (University of Bristol)

Korišćenjem Svemirskog teleskopa Džejms Veb naučnici su uspeli da detektuju dokaz postojanja nanokristala kvarca u oblacima planete WASP-17b, egzoplaneti koja pripada kategoriji nazvanoj „vreli Jupiteri“ i udaljena je od nas 1.300 svetlosnih godina. Ovo otkriće, koju je omogućio instrument MIRI, je prvi put da je silicijum dioksid primećen u atmosferi neke egzoplanete, navela je NASA.

- Uzbuđeni smo! Znali smo zahvaljujući snimcima Habla da verovatno ima aerosoli, sitnih čestica koje prave oblake ili izmaglicu, u atmosferi planete WASP-17b, ali nismo očekivali da one budu sačinjene od kvarca – rekao je Dejvid Grant, istraživač Univerziteta u Bristolu i autor studije o otkriću objavljene u Astrophysical Journal Letters.

Silikati čine veći deo Zemlje, Meseca, kao i drugih nebeskih tela sa čvrstom površinom i veoma su česti u galaksiji. Ali dosadašnja zrna silikata otkrivena u atmosferama egzoplaneta bila su napravljena od silikata bogatih magnezijumom poput olivina ili piroksena, ne samo kvarca, koji je čist silicijum dioksid.

- Očekivali smo da vidimo silikate bogate magnezijumom. Ali umesto toga vidimo nešto što verovatno predstavlja sitne čestice koje su potrebne da nastanu velika zrna silikata koja otkrivamo na hladnijim egzoplanetama i smeđim patuljcima – rekla je Hana Vejkfor sa Univerziteta u Bristolu.

Sa zapreminom sedam puta većom od Jupitera, a masom upola manjom od njega, WASP-17b je jedna od najvećih i „najpufnastijih“ egzoplaneta, navela je NASA. Orbitalni period planete je samo 3,7 dana.

(Telegraf Nauka/NASA)