Postao je najsvetliji objekat na noćnom nebu: Naučnici zabrinuti zbog satelita u orbiti

Tim istraživača iz Međunarodne astronomske unije 130 dana proučavao koliko „BlueWalker 3“ ometa istraživanje svemira

BlueWalker 3 Lansiranje satelita "BlueWalker 3" raketom "Falcon 9"... Foto: JOE MARINO / UPI / Profimedia

Najsjajniji objekat vidljiv na noćnom nebu nije više ni zvezda, ni planeta, već satelit „BluWalker 3“, objavili su naučnici iz Međunarodne astronomske unije (IAU), a prenosi Space.com.

- Naučnici, uključujući astronome Centra za zaštitu tamnog i tihog neba od uticaja satelita pri IAU, objavili su studiju u žurnalu Nature i u njoj detaljno procenjuju uticaj satelita „BlueWalker 3“ na astronomiju. Nadograđujući inicijalne ocene nakon lansiranja, novi rezultati dopunjuju shvatanje o tome kako ovaj neobični satelit menja svetlost tokom vremena. Kako kompanije planiraju da šalju još ovakvih satelita u orbitu, naglašavamo važnost procena pre lansiranja. „BluWalker 3“ lansiran je u nisku orbitu zemlje 10. septembra 2022. kao prototip za buduće jato od više od 100 sličnih satelita namenjenih mobilnoj komunikaciji. Odmah nakon lansiranja postalo je jasno da je ovaj satelit među najsjajnijim objektima na noćnom nebu. Međutim, da bismo bolje razumeli njegov uticaj na astronomiju pokrenuta je kampanja posmatranja iz opservatorija širom sveta, od Čilea, Meksika i Novog Zelanda do Holandije i Maroka – navodi se u objavi IAU.

Tokom 130 dana, koliko je satelit posmatran, primećen je drastičan skok u njegovoj svetlosti, što je u skladu sa širenjem antena, dodaje se.

- Uticaj satelita na astronomiju postaje sve važnije pitanje tokom poslednjih nekoliko godina – rekao je Sangita Nandakumar, glavni autor studije i istraživač sa Instituta za astronomiju Univetziteta u Atakami, u Čileu.

Jedan od delova satelita se u jednom trenutku odvojio od njega i dostigao je prividnu zvezdanu veličinu od 5,5 a to je četiri puta svetlije od preporučene prividne zvezdane veličine od 7.

- Ovi rezultati demonstriraju trend lansiranja većih i svetlijih satelita, što je posebno zabrinjavajuće jer postoji još mnoglo planova o lansiranju sličnih letelica. Dok ovi sateliti mogu da imaju ulogu u poboljšanju komunikacije, imperativ je da se minimalizuje njihov negativni uticaj na naučno osmatranje neba – rekao je Sigfrid Egl, koautor studije i profesor Univerziteta Ilinoisa u Šampejn-Urbani.

IAU je najavila da će nastaviti da prati satelit "BlueWalker 3".

(Telegraf Nauka/Space.com)

• Laki

3. oktobar 2023. | 21:44

Malo su ljudi ,,prolupali,, u sveopštoj tehnološkoj trci. Ako se sumanuti trend nastavi i na vreme ne povuče ,,ručna,, svi su izgledi da će se ceo svet pretvoriti u ludnicu.