Crne rupe najbliže Zemlji otkrivene u zvezdanom jatu Hijade, objavili naučnici

Do ovog otkrića tim astrofizičara sa više evropskih univerziteta došao je praveći simulacije pokreta i evolucije zvezda u Hijadama, udaljenim od nas 150 svetlosnih godina

Hijade, zvezdana jata Foto: Alan Dyer / Zuma Press / Profimedia

Vrlo je moguće da u zvezdanom jatu Hijade postoji nekoliko crnih rupa, što ih čini najbližim crnim rupama našoj planeti, tvrde naučnici u najnovijoj studiji objavljenoj u žurnalu Monthly Notices of Royal Astronomical Society, prenosi EurekAlert!

Za rad na studiji, tim astrofizičara koristio je simulacije koje prate pokrete i evoluciju zvezda u Hijadama, udaljenim od Sunca oko 150 svetlosnih godina, a cilj im je bio da reprodukuju njihovo trenutno stanje.

Zvezdana jata su grupe stotina zvezda koje imaju neka zajednička svojstva poput starosti i hemijskih karakteristika. Rezultati simulacija poređeni su sa stvarnim pozicijama i vrstama zvezda u Hijadama, koje su precizno poznate zahvaljujući podacima satelita Gaja Evropske svemirske agencije (ESA).

- Naše simulacije mogu da simultano budu jednake po masi i veličini Hijada samo ako su crne rupe prisutne u centru jata trenutno ili su to bile do nedavno – rekao je Stefan Tornijamenti, istraživač Univerziteta u Padovi i glavni autor studije.

Primećena svojstva Hijada najbolje je reprodukovati simulacijama sa dve ili tri crne rupe u ovom trenutku, mada i simulacije u kojima su crne rupe izbačene pre manje od 150 miliona godina mogu da daju dobro poređenje. Novi rezultati sugerišu da su crne rupe i dalje u zvezdanom jatu ili veoma blizu njega. To ih čini najbližim crnim rupama našem Sunčevom sistemu, što je mnogo bliže od crne rupe Gaja BH1, za koju se to do skoro mislilo, a koja je udaljena od Sunca 1.566 svetlosnih godina.

- Ova otkrića pomažu nam da shvatimo kako crne rupe utiču na evoluciju zvezdanih jata i kako zvezdana jata zauzvrat utiču na izvore gravitacionih talasa. Ovi rezultati daju nam bolju sliku o tome kako se ovi misteriozni objekti distribuiraju širom galaksije – rekao je Mark Geles, član Odeljenja za kvantnu fiziku i astrofiziku Univerziteta u Barseloni.

Otkako su otkrivene crne rupe predstavljaju jedan od najmisterioznijih i najfascinantnijih fenomena u svemiru i postale su predmet proučavanja mnogih naučnika širom sveta. Ova studija je rezultat saradnje grupe naučnika koje je predvodio Stefano Tornijamenti sa Univerziteta u Padovi, a uz značajno učešće naučnika sa Univerziteta u Barseloni, Kembridža, Južne evropske opservatorije...

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)

• Светло у тами

11. septembar 2023. | 11:02

Има црних рупа и на земљи колко хоћеш, и ко једном упадне у њих више никад не могже изидћи, исто ко и у свемиру.

• Iggy

11. septembar 2023. | 10:36

Hahahahaah NAUCNICI o Boze smiluj se i osvesti ovaj narod!