Misija uspešno završena: Uređaj iz rovera NASA napravio 122 grama kiseonika na Marsu!

MOXIE je u 16 eksperimenata dokazao da može da uzima ugljen-dioksid iz atmosfere Crvene planete i pravi kiseonik

Selfi sa Marsa Foto: NASA/Cover Images/INSTARimages.com / INSTAR Images / Profimedia

Kada se rover američke agencije NASA nazvan Perseverans u februaru 2021. spustio na Mars uz veliku pompu, sa njim je sletela i kutija nazvna MOXIE: Ovaj uređaj veličine tostera, smešten u roveru, bio je spreman da ispiše nove stranice istorije stvarajući kiseonik na Crvenoj planeti, piše Space.com.

MOXIE, što je skraćenica koja znači marsovski eksperimentalni uređaj za stvaranje kiseonika, vrlo brzo je počeo da ispunjava svoj zadatak – da stvara kiseonik i to veoma impresivnom brzinom. To je radio sve do 7. avgusta, kada je u poslednjoj, 16. turi napravio 9,8 grama kiseonika.

Misija uređaja je završena, saopštila je NASA. MOXIE je na Marsu do sada napravio 122 grama kiseonika, što je otprilike količina koji mali pas udahne tokom 10 sati.

U najefikasnijim turama uređaj je proizveo po 12 grama kiseonika na sat i to je veoma obećavajuće za neka buduća istraživanja i moguće ljudske misije na Marsu.

MOXIE, Mars, kiseonik Uređaj MOXIE (žuta kutija) pred polazak ka Marsu Foto: NASA/JPL-Caltech

- Kada prvi astronauti budu sleteli na Crvenu planetu, oni će naslednicima ovog uređaja veličine mikrotalasne pećnice moći da zahvale za vazduh koji budu udisali i ono što im je potrebno za povratak kući – navodi se u saopštenju NASA.

Postoje dve ključne prednosti proizvodnje kiseonika na Marsu. Jedna je ta što je on važan za boravk budućih astronauta na ovom pustinjskom svetu. Druga je to što je kiseonik ključan za raketno gorivo.

- Dokazavši da ova tehnologija funkcioniše u stvarnim uslovima, korak smo bliže budućnosti u kojoj astronauti žive na Crvenoj planeti i žive od nje – rekao je Trast Kortez, direktor demonstriranja tehnologija u Direktoratu za misije svemirskih tehnologija NASA.

Kako se navodi, snabdevanje raketa je veoma važno jer je za lansiranje letelice sa površine Marsa potrebno oko 7 tona raketnog goriva i 25 tona kiseonika.

MOXIE ima sposobnost da uzima molekule ugljen-dioksida iz retke atmosfere i iz njih izdvaja atome kiseonika. Ovaj proces zahteva temperature od oko 800 stepeni.

(Telegraf Nauka/Space.com)