Sonde Viking 1 i Viking 2 otkrile život na Marsu i slučajno ga uništile, tvrdi nemački naučnik

Neobični rezultati eksperimenata agencije NASA već skoro pola veka zbunjuju naučnike, ipak većina njih nije sigurna da li su tvrdnje Dirka Šulc-Makuka zaista moguće ili su samo fantazija

Viking 2, Mars, NASA Fotografija sa sonde Viking 2 na Marsu Foto: UPI / Newscom / Profimedia

Američka svemirska agencija NASA je pronašla život na Marsu pre 50 godina i onda ga slučajno uništila, a da nije ni shvatila o čemu se radi, tvrdi Dirk Šulc-Makuk, astrobiolog na Tehničkom univerzitetu Berlinu. Drugi stručnjaci su podeljeni oko toga da li su njegove tvrdnje samo fantazija ili moguće objašnjenje za neke neobične eksperimente, navodi LiveScience.

Nemački astrobiolog smatra da je moguće da su sonde Viking 1 i Viking 2 na Crvenoj planeti 1976. uzele uzorak organizma koji se krio u stenama, ali da su ga eksperimenti koji su sledili uništili pre identifikacije. Kako je napisao u tekstu za Big Think, razlog za to je što su testovi preteški za ove potencijalne mikrobe.

- Ovo je sugestija koju će neki ljudi sigurno smatrati provokativnom. Ali slični mikrobi žive na Zemlji i mogli bi potencijalno da žive i na Marsu, pa teorija ne može biti tek tako odbačena – objasnio je on.

NASA je poslala Viking 1 i Viking 2 na Mars, gde su izveli 4 eksperimenta kojima se ispitivalo da li postoje tragovi života ili organskih jedinjenja. Rezultati eksperimenata bili su zbunjujući i predstavljaju enigmu za mnoge naučnike od tada. U dva eksperimenta stvoreni su neki rezultati koji podržavaju ideju života na Marsu. U oba eksperimenta primećene su koncentracije gasa koje nagoveštavaju neku vrstu organskih procesa.

Šulc-Makuk veruje da je većina eksperimenata dovela do pogrešnih rezultata zbog previše korišćenja vode.

- Kako je Zemlja planeta puna vode, deluje logično da dodavanjem vode možemo da nateramo skriveni život da se pokaže u ekstremno suvom okruženju Marsa. Danas deluje da je taj eksperiment bio previše za mikrobe – naveo je on.

Pozivajući se na studiju iz 2018. o tome kako je voda ubila 85 odsto mikroba u pustinji Atakama u Čileu, jer nisu mogli da se adaptiraju na toliko vode, on smatra da postoji mogućnost da su eksperimenti koje su izveli moduli Viking 1 i Viking 2 mogli da ubiju mikrobe.

Alberto Faren, astrobiolog Univerziteta Kornel, rekao je za LiveScience da se slaže da je dodavanje vode u eksperimentima moglo da ubije mikrobe i dovede do kontradiktornih rezultata.

Ovo nije prvi put da su naučnici tvrdili da je moguće da su sonde agencije NASA slučajno uništile mikrobe na Marsu. To su tvrdili i u studiji 2018. kada su objasnili da je zagrevanje uzoraka zemljišta moglo da dovede do hemijske reakcije koja bi ubila sve mikrobe u njemu.

Ipak, ima nekih naučnika koji veruju da su rezultati sa Vikinga mnogo manje dvosmisleni nego što pojedinci misle. Sonda Finiks, takođe agencije NASA, 2007 je izvela eksperimente na Marsu i dokazala postojanje perhlorata.

- Konsenzus je da prisustvo perhlorata i njegovih proizvoda može da objasni originalne rezultate Vikinga i da je to rešilo dilemu. Zbog toga naučnici koji se i dalje bave tim rezultatima troše svoje vreme. Ne slažem se sa njihovom logikom. Nema razloga da se pozivamo na neki čudni novi tip života – rekao je za LiveScience Kris Mekej, astrobilog Istraživačkog centra Ejms u Kaliforniji.

(Telegraf Nauka/LiveScience)