Dva od najrazvijenih teleskopa na svetu ne rade nakon sajbernapada

Nedeljama nakon što su istraživači u Nacionalnoj naučnoj fondaciji SAD detektovali kibernetički bezbednosni incident, jedan broj teleskopa i dalje nije u funkciji.

ALMA, najveći teleskop na Zemlji, bio je meta sajber napada Foto: JOHN MOORE / Getty images / Profimedia

„Džemini Sever“ na Havajima i „Džemini Jug“ u Čileu, kao i jedan broj manjih teleskopa na planinama Sero Tololo u Čileu, isključeni su zbog „velike predostrožnosti“, i trenutno nema reči o tome kada će se vratiti u funkciju, piše Science Alert.

Informatičko osoblje Nacionalne naučne fondacije SAD je 1. avgusta ujutru detektovalo sumnjivu aktivnost u kompjuterskim sistemima, izazivajući odluku da se isključi ogromni (sa prečnikom od 8,1 metar) teleskop na Havajima za svaki slučaj.

Njegov južni „blizanac“ u čileanskim Andima je već bio u pripremi za redovno održavanje, tako da nije bilo potrebno mnogo akcije.

Iako nije jasno sa kojom opasnošću su se – ako uopšte s nekom – teleskopi mogli suočiti, ovo je podsetnik da je nauka skup posao, sa postrojenjima za astronomsko proučavanje koja lako mogu zahtevati godišnje budžete merene milionima.

Svaki dan koji ta postojenja ostaju nedostupna istraživačima ima cenu za naučnu zajednicu. Ne samo u smislu finansija, već i gubitka podataka.

Astronomska istraživanja često zahtevaju precizno tempirane operacije, tako da poremećaji poput ovog mogu upropastiti čitave projekte ako se propusti dovoljno prilika za bitne opservacije.

Ovo je jedan od prvih „rensomver“ napada na neko postrojenje za naučno istraživanje, ali hakerski upadi u astronomske objekte nisu nepoznati.

U oktobru 2022, na primer, hakeri su pristupili opservatoriji ALMA u Čileu putem VPN (virtuelne privatne mreže), dovodeći do višemesečne obustave rada koja je koštala oko 250.000 dolara dnevno.

Pošto je u pitanju mogući „ucenjivački“ napad, smatra se da je cilj ovog „veoma sofisticiranog“ upada bila iznuda novca od konzorcijuma operatora.

Dok naučna infrastruktura za izučavanje univerzuma raste u veličini i kompleksnosti i projekti dobijaju sve veće razmere, više sredstava će morati da se izdvaja za zaštitu informacione tehnologije u njenom temelju pošto napadi postaju sve sofisticiraniji.

Nema zvaničnog saopštenja šta je moglo izazvati nedavni incident.

„Sasvim je moguće da napadač čak ne zna da napada opservatoriju“, izjavio je penzionisani načelnik kibernetičke bezbednosti NSF Von Velč.

(Telegraf Nauka/Science Alert)