Kosmička fabrika zlata: Kilonova stvorila metale teže od svih planeta i asteroida u Sunčevom sistemu zajedno

Spajanje dve neutronske zvezde udaljeno 1,3 milijarde svetlosnih godina od Zemlje primećeno je 2021. godine

Kilonova Foto: M. KORNMESSER / AFP / Profimedia

Ogromna eksplozija 1,3 milijarde svetlosnih godina od Zemlje proizvela je toliko teških metala da su oni teži od svih planeta, satelita i asteroida u Sunčevom sistemu zajedno, piše IFLScience.

Tokom 2021. spajanje dve neutronske zvezde, poznato kao kilonova, primetili su iz opservatorije Nil Gerels i nazvano je GRB 211211A. To je bio najbliži primer ovog retkog astronomskog događaja koji je zabeležen bez gravitacionih talasa. GRB 211211A bio je jedinstven i zato što je emisija gama zraka trajala minut, što je beleženo u slučajevima supernove, ali ne i kilanove.

Četiri naučna rada objavljena su o ovom neobičnom događaju. Najinteresantniji deo je verovatno neverovatna količina teških elemenata, uključujući i dragocene metale kakvi su zlato i platina, koja je nastala u eksploziji.

- Otkrili smo da je ovaj jedan događaj stvorio oko 1.000 puta više metala nego što je masa Zemlje. To je potvrdilo teorije da su kilanove glavne fabrike zlata u svemiru – rekao je dr Met Nikol sa Univerziteta u Birmingemu u saopštenju.

Prva opservacija kilonove 2017. pomogla je naučnicima da otkriju da kada se neutronske zvezde spoje, otpuštena energija stvara mnogo veće količine teških elemenata nego supernove. Iako su kilonove mnogo ređe nego supernove, one stvaraju toliko teških elemenata da su one zaslužne za nastanak skoro svih teških metala u svemiru.

(Telegraf Nauka/IFLScience)

• Današnja nauka

17. avgust 2023. | 02:55

Jesu li to stručnjaci sa dvogledom utvrdili ili su se lično uverili.

• Srb