Sunčeva erupcija pogodila istovremeno Zemlju, Mesec i Mars! Izmereni različiti nivoi radijacije

Zračenje pratila cela flota svemirskih letelica, kao i roveri na Marsu i Mesecu

Sunce tornado Foto: Shutterstock.com

Velika koronalna erupcija na Suncu 28. oktobra 2021. bila je toliko jaka i raširena da je pogodila i Mars i Zemlju iako su se nalazili na suprotnim stranama naše zvezde i bile udaljene oko 250 miliona kilometara, saopštila je Evropska svemirska agencija (ESA).

Ovo je prvi put da je solarni događaj zabeležen na površini Zemlje, Meseca i Marsa, objavljeno je u žurnalu Geographical Research Letters. Eksploziju je zabeležila međunarodna flota svemirskih letelica uključujući EgzoMarsovki orbiter ESA, Nasin roverna Marsu Kjuriositi, kineski rover na Mesecu Čange, Nasin Lunarni orbiter i orbiter oko Zemlje EU:CROPIS. Ove simultane mere na različitim svetovima poboljšaće znanje naučnika o uticaju solarnih oluja i erupcija, kao i o tome kako magnetno polje i atmosfera mogu da pomognu u zaštiti astronauta.

Događaj zabeležen 28. oktobra 2021. je primer retkog događaja koji izaziva pojačan nivo radijaceij na tlu. Tokom tog događaja, čestice izbačene iz Sunca imaju dovoljno energije da prođu kroz magnetno polje Zemlje, koje nas šitit od slabijih erupcija. Ovo je tek 73. put da je zabeležen pojačan nivo radijacije na tlu otkako je počelo da se beleži četrdesetih godina. Kako Mesec i Mars nemaju sopstveno magnetno polje, čestice sa Sunca lako mogu da dođu do njihove površine, pa čak i da na tlu izazovu sekundarnu radijaciju. Mars ima tanak sloj atmosfere koji zaustavlja slabije solarne čestice i usporava jake.

Zbog budućeg boravka astronauta na Mesecu i Marsu veoma je važno da se shvate ovi solarni događaji i njihov potencijalni uticaj na ljudsko telo. Na Mesecu je 28. oktobra 2021. zabeležena radijacija bila je 31 miligrej, u orbiti Marsa 9, a na površini Crvene planete 0,3 miligreja.

- Prema našim proračunima ovakvi događaji se dešavaju jednom u 5,5 godina, a mogli bi na Mesecu da dostignu opasne nivoe ako se ne obezbedi zaštita. Razumevanje ovakvih događaja je ključno za buduće ljudske misije na Mesecu – rekao je Džingnan Guo, naučnik koji je ispitivao ovaj događaj, navodi se u saopštenju ESA.

- Živimo u zlatnom dobu istraživanja Sunčevog sistema. Detektori radijacije postoje i na letelicama oko Merkura i Jupitera, što je potrebno da bolje razumemo putovanja solarnih čestica – rekao je Marco Pinto, istraživač ESA.

(Telegraf Nauka/ESA)