Gradivno tkivo života postoji na Marsu? Rover na Crvenoj planeti otkrio organske molekule

Rover Perseverans američke svemirske agencije NASA otkrio je grupu različitih organskih molekula u krateru na Marsu, ali oni mogu imati i neorgansko poreklo

Selfi sa Marsa Foto: NASA/Cover Images/INSTARimages.com / INSTAR Images / Profimedia

Rover Perseverans američke svemirske agencije NASA otkrio je grupu različitih organskih molekula u krateru na Marsu, pokazala je nova studija, a prenosi Space.com.

Organska jedinjenja su molekuli zasnovani na ugljeniku i često uključuju druge elemente poput vodonika, kiseonika, azota, fosfora i sumpora. Ranije su naučnici otkrili nekoliko tipova organskih materija poreklom sa Crvene planete, u meteoritima koji su sleteli na Zemlju, ali i u krateru Gejl, koji je istraživao rover Kjuriositi od 2012.

- Ovo je uzbudljiv trag za astrobiloe, jer oni o ovim molekulima često misle kao o gradivnom tkivu života. Međutim, važno je znati da oni mogu da nastanu i u procesima koji nisu povezani sa postojanjem života – rekao je za Space.com Sunanda Šarma, naučnik sa Kalifornijskog instituta tehnologije u Pasadeni i glavni autor studije.

- Kao planetarni naučnici i astrobiolozi, moramo da budemo pažljivi kad iznosimo zapažanja. Tvrdnje da su organizmi stvorili organske molekule su hipoteza koja može biti izneta tek kada odbacimo mogućnost neorganskog porekla – rekao je Šarma.

On i njegove kolege analizirale su podatke sa Perseveransa. Ovaj rover sleteo je u krater Jezero u februaru 2021. Njegov instrument nazvan SHERLOC je prvi uređaj na Marsu sposoban da mapira i analizira organske molekule.

Šarma i njegove kolege našle su znakove organskih molekula u svih 10 uzoraka koje je rover pronašao, a koji su stari otprilike između 2,3 i 2,6 milijardi godina.

- Ova mogućnost gradivnog tkiva života možda je prisutno na površini Marsa veoma dugo, a možda ih ima na još mnogo mesta – reka je Šarma.

On i njegov tim objavili su rad u žurnalu Nature.

(Telegraf Nauka / Space.com)