Prva godina svemirskog teleskopa: NASA u čast Džejmsa Veba objavila neverovatnu fotografiju rađanja zvezde

Američka svemirska agencija predstavila je najnoviji uspeh najmodernije orbitalne opservatorije - slika prikazuje rađanje male zvezde u regionu Ro Ofiuki

Fotografija rađanja male zvezde svemirskog teleskopa Džejms Veb Neverovatna fotografija rađanja zvezde objavljena u čast prve godine rada Svemirskog teleskopa Džejms Veb... Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI)

Svemirski teleskop Džejms Veb u funkciji je već punih godinu dana i za to vreme napravio je najneverovatnije snimke – od delova našeg Sunčevog sistema do najdaljih galaksija. Da bi proslavili uspešni prvi rođendan ovog naučnog instrumenta, američka agencija NASA objavila je fotografiju male zvezde koja se formira u regionu zvezdanih oblaka Ro Ofiuki, koju je napravio.

- Za samo jednu godinu, teleskop Džejms Veb transformisao je ljudski pogled na kosmos, zavirio je u oblake prašine i prvi put uhvatio svetlost iz udaljenih delova svemira. Svaka nova slika je novo otkriće, hrabri naučnike širom sveta da postavljaju i odgovaraju na pitanja o kojima ranije nisu mogli ni da sanjaju. Veb je investicija u američke inovacije, ali i naučni uspeh koji je NASA postigla sa međunarodnim partnerima i sada širimo granice onoga što je moguće. Hiljade inženjera, naučnika i lidera trudilo se da ova misija uspe i njihov trud će nastaviti da poboljšava naše shvatanje porekla svemira, kao i naše mesto u njemu – rekao je administrator NASA Bill Nelson, saopštila je američka svemirska agencija.

Nova fotografija koju je danas, u sredu, objavila NASA prikazuje nama najbliži region u kome nastaje zvezda. On je oko 390 svetlosnih godina daleko od Zemlje, pa je to omogućilo detaljni prikaz zvezde.

- Na prvu godišnjicu, Džejms Veb je ispunio veliki deo obećanja o tome da će pomoći u shvatanju svemira, ali i doneo mnogo blaga u slikama koje će naučnici proučavati decenijama – rekla je Nikola Foks, saradnica za Direktorat naučnih misija NASA u Vašingtonu.

Vebova najnovija fotografija prikazuje region koji ima otprilike 50 mladih zvezda, a skoro sve one su po masi slične Suncu ili su manje. Najmračnije oblasti su najgušće, a tu se još formiraju protozvezde. Ogromni mlazevi vodonika, koji je predstavljen crvenom bojom, dominiraju slikom. Oni se pojavljuju kada zvezde prvi put eksplodiraju iz kosmičke prašine, izbacujući suprotstavljene mlazeve kao novorođenče koje širi ruke u novom svetu, navela je NASA. U suprotnosti s tim, zvezda S1 „izrezbarila“ je svetleću pećinu prašine u donjem delu slike. To je jedina zvezda na slici koja ima veću masu od Sunca.

- Fotografija Ro Ofiuki omogućava nam da vidimo veoma kratak period stelarnog života na novi način. Naše Sunce je imalo faze poput ove, veoma davno, a sada imamo tehnologiju da vidimo početak priče druge zvezde – rekao je Klaus Pontopidan, projektni naučnik Naučnog instituta svemirskog teleskopa u Baltimoru.

Svemirski teleskop Džejms Veb je najsavremenija naučna opservatorija u svemiru. Reč je o programu koji vodi NASA, ali u kojem učestvuju i Evropska i Kanadska svemirska agencija. Teleskop je lansiran u svemir 25. decembra 2021, a 12. jula prošle godine objavljena je prva fotografija koju je on napravio.

(Telegraf Nauka / NASA)