Zarobljena planeta krije se na ivici Sunčevog sistema?

Sunčev sistem Foto: Pixabay

Misteriozni Ortov oblak, pretpostavljeni sferni oblak na spoljnoj granici Sunčevog sistema, mogao bi da krije zarobljenu planetu, tvrde naučnici u radu „(Egzo)Planete Ortovog oblaka“, prenosi Scientific American.

Astronom i biznismen Pesival Louel (Percival Lowell) 1906. pokrenuo je potragu za Planetom Iks, navodnom džinovskom planetom koja kruži oko Sunca sakrivena negde iza Neptuna. Njegove potrage dovele su do otkrića Plutona, ali je hipoteza o Planeti Iks uglavnom diskreditovana.

Međutim, ima astronoma koji i dalje traže planete u spoljnim delovima Sunčevog sistema, ali mnogo dalje nego što je to Louel mislio. Tim naučnika u najnovijoj studiji koja će tek biti objavljena simulirao je nestabilnu meganiku ranog solarnog sistema i otkrili su da postoji mogućnost da se jedno ili više nebeskih tela veličine planete nalazi u Ortovom oblaku, navodi portal LiveScience.

Kako se navodi, u vreme kada se Sunčev sistem formirao, pre oko 4,5 milijardi godina, bio je nemirno mesto i, prema proračunima, postoji mogućnost da su neki objekti veličine planete bili uhvaćeni Sunčevom gravitacijom.

Razne „pobunjene planete“ otkrivene su do sada u više zvezdanih sistema, a naučnici smatraju da postoji 0,5 odsto šansi da je jedna takva planeta formirana i u našem sistemu, a onda završila „zarobljena“ u Ortovom oblaku dok se udaljavala od Sunca. Tim je proračunao da je nešto veća šansa da je planeta veličine Neptuna iz drugog solarnog sistema „zarobljena“ negde u Ortovom oblaku. Šanse da se to dogodilo su sedam odsto.

Ipak, naučnici smatraju da u Ortovom oblaku postoji mnogo više manjih objekata, a imajući u vidu njegovu veličinu mala je šansa da ćemo to ikad otkriti, navodi LiveScience.

(Telegraf nauka/Scientific American)