Tajne golog slepog kučeta – kako ga metabolizam štiti od srčanog udara

D. M.

Ovaj neobični, podzemni sisar sa ekstremnom dužinom života ima genetske adaptacije na sredine siromašne kiseonikom, koje bi mogle unaprediti druge oblasti fiziološkog i medicinskog istraživanja kod ljudi, uključujući razvoj novih terapijskih pristupa.

golo slepo kuče Foto: Wikipedia/Ltshears - Trisha M Shears, Public domain

Istraživanje sa Univerziteta Kvin Meri u Londonu, pod vođstvom dr Dunje Aksentijević na Fakultetu za medicinu i stomatologiju, otkriva da genom golog slepog kučeta (krtice-pacova) ima specifične adaptacije koje omogućavaju preživljavanje u životnim sredinama sa niskim nivoom kiseonika ili čak bez kiseonika.

Nalazi takođe pokazuju da specifičan kardiomatabolički profil tih sisara pomaže da izbegnu oštećenja srca izazvana kardiovaskularnim incidentima, piše EurekAlert.

Srčano tkivo golog slepog kučeta upoređeno je sa uzorcima od drugih vrsta afričkog slepog kučeta, kao i evoluciono odvojenih sisara (hotentotske zlatne krtice i miša C57/BL6).

Otkriveno je da golo slepo kuče ima jedinstvenu ekspresiju gena u srčanim ćelijama radi kontrole stvaranja energije iz šećera, što dovodi do potpuno drugačijeg metaboličkog profila. Ove specifične kardiometaboličke i genetske odlike srca golog slepog kučeta dovele su do poboljšanih energetskih rezevi čak i tokom krvne okluzije i povratka krvnog toka nakon simuliranog srčanog udara in vitro.

Sveukupno, ove adaptacije proizvode toleranciju golog slepog kučeta na redukovan kiseonik i neznatno oštećenje srčanog tkiva.

Golo slepo kuče živi u specifičnoj hipoksičnoj i društvenoj sredini i smatramo da su ti faktori možda pokretači evolucije specijalnih adaptacija u njihovim srcima koje doprinose izuzetno dugom i zdravom životu, kaže dr Kris Fouks, profesor evolucione ekologije.

„Za razliku od ljudi, koji su skloni oštećenju srca hipoksijom i anoksijom usled krvne okluzije tokom srčanog udara, srca ovih sisara adaptirana su da izbegnu takvo oštećenje. Sad možemo da razumemo metabolički i genetski mehanizam u osnovi tog jedinstvenog nivoa zaštite“, kaže dr Dunja Aksentijević, profesor kardiovaskularne fiziologije i metabolizma.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)