Migratorne životinje uče iz iskustva

D. M.

Istraživači sa Univerziteta Vajoming i Instituta Maks Plank za ponašanje životinja pokazuju da migratorne životinje usavršavaju svoje ponašanje dok postaju starije, što sugeriše da učenje iz iskustva predstavlja bitan deo uspešne migracije.

Dok su genetika i društveno ponašanje važni faktori za oblikovanje migracija životinja, informacije dobijene putem individualnog iskustva izgleda takođe doprinose oblikovanju migratornih kretanja, piše EurekAlert.

Studija je obuhvatila tehnički sofisticirano praćenje više od 250 belih roda iz pet oblasti za gnežđenje u južnoj Nemačkoj i Austriji između 2013. i 2020.

Sakupljeni podaci su ne samo precizno utvrdili migracione putanje roda, već su takođe izmerili vremenski okvir i tempo pojedinačnih roda, kao i količinu energije koje su rode potrošile tokom letenja.

Otkriveno je da, dok su mlade rode polako istraživale nova mesta tokom migracije, njihove migracije su postajale brže dok su starile.

Dok ptice stare i stiču više iskustva, starije jedinke prestaju da istražuju nova mesta i kreću se brže i direktnije, što dovodi do veće potrošnje energije tokom migratornog letenja.

U periodu prolećne migracije, jedinke su uvodile nove prečice tokom tranzicije iz ranog u odraslo doba, što ukazuje na oslanjanje na prostorno pamćenje stečeno učenjem, kažu naučnici.

Pojedinačne rode su postepeno ispravljale svoje migracione putanje pronalazeći direktnije puteve između destinacija tokom prolećne migracije do letnjih oblasti za razmnožavanje.

Postepeno usavršavanje migratornog ponašanja putem učenja moglo bi imati važnu ulogu u uštedi energije i vremena. Predeli kroz koje životinje prolaze su kompleksni i dinamični, što zahteva da migranti nauče kad i gde su povoljni uslovi za kretanje i kako da ih iskoriste efikasno.

Istraživači ne isključuju značaj genetike i „kulturno nasleđenih informacija“ u migracijama životinja, ali novi nalazi ukazuju na individualno iskustvo kao još jedan ključni faktor.

Bilo da je prva migracija vođena genetikom, bilo da je rezultat praćena informisanih individua, učenje predstavlja dodatni mehanizam koji oblikuje migracije životinja.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)