Povratak iz mrtvih vilinske lampe: Svetleći parazit 30 godina smatran izumrlim, istraživači šokirani

Vilinske lampe specifične su po tome što nisu sposobne za fotosintezu

Vilinska lampa Jedna od vrsta vilinskih lampi... Foto: Shutterstock/Mohamad alias

Biljka za koju se 30 godina verovalo da je izumrla otkrivena je u Japanu. Vilinska lampa, biljka sa bioluminiscencijom, ne koristi sunčevu svetlost za stvaranje energije, već je reč o parazitskoj biljci koja zavisi od podzemnih organizama, piše IFLScience.

Naučno ime „vilinske lampe“ je Thismia konebsis, a prvi put je otkrivena u gradu Kobe 1992. Nakon izgradnje industrijskog kompleksa na prostoru na kome je živela verovalo se da je izumrla, ali je sada otkrivena u gradu Sandi, u prefekturi Hjogo. To je čini najsevernijom vrstom iz roda Thismiacae.

Vilinske lampe specifične su po tome što nisu sposobne za fotosintezu i veoma su retke. Veći deo biljke živi ispod zemlje, ali šareni cvetovi izlaze iznad zemlje na način sličan pečurkama. Ne samo da ih je teško primetiti, već žive na vrlo malom prostoru uzimajući energiju od gljiva. Zbog toga su se naučnici iznenadili kada su otkrili T. Kobensis posle 3 decenije i 30 kilometara dalje od oblasti u kojoj su otkrivani.

Ove biljke ne samo da imaju specifičan izgled, već svetle noću, pa mogu da osvetle zemljište u šumi.

Vilinske lampe su posebno zanimljive kada je reč o načinu na koji uzimaju nutrijente. Misli se da su nastale od vrsta koje su bile u simbiotskoj vezi za gljivama. One su paraziti koji se hrane onim što domaćini imaju, ali ne daju ništa zauzvrat.

Studija o otkriću objavljena je u žurnalu Phytotaxa.

(Telegraf Nauka/IFLScience)