Biti isti, biti poseban… Neobična stvorenja istovremeno i slična drugim jamičarkama i veoma različita od njih

Tim istraživača otkrio je vrstu zmija otrovnica Trimeresurus ayeyarwadyensis u Mjanmaru, koja ih je zbunila svojim morfološkim karakteristikama

Otkrivanje i opisivanje novih vrsta može biti veoma težak zadatak. Naučnici obično tragaju za razlikama koje razdvajaju jednu vrstu od druge, ali te razlike nisu uvek lake za kvantifikovanje. S jedne strane, neke vrste izgledaju slično iako su potpuno različite, što se naziva kriptičnim vrstama, a s druge strane, jedna vrsta može da ima toliko varijacija da se čini da je reč o različitim vrstama. Tim naučnika na Mjanmaru se susreo sa oba ekstrema istovremeno, objavio je EurekAlert!

Dr Čan Kin On sa Instituta za biodiverzitet i Muzeja prirodne istorije Univerziteta u Kanzasu vodio je studiju u kojoj je opisana nova vrsta jamičarke, zmije otrovnice, koje su istovremeno i iste kao njihova sestrinska vrsta, i veoma različite od njih.

- Azijske jamičarke veoma je teško razlikovati jer imaju mnogo morfoloških varijacija. Neke grupe imaju nekoliko vrsta koje izgledaju gotovo isto, dok druge mogu da izgledaju veoma različito, ali da budu ista vrsta – naveli su dr Čan i drugi autori studije objavljene u žurnalu ZooKeys.

Crvenorepa jamičarka Trimeresurus erythrurus živi duž severne obale Mjanmara i zelena je bez ikakvih šara na telu. Druga vrsta nazvana jamičarka sa mangrova Trimeresurus purpureomaculatus živi u južnom Mjanmaru. Ova vrsta se obično razlikuje po leđnim šarama različitih boja, uključujući sivu, žutu, braon i crnu, ali nikad zelenu. Međutim, u centralnom Mjanmaru, između ove dve vrste zmija otrovnica nalazi jedinstvena populacija koja je zelena, sa različitim nivoima šara, a koja deluje kao mešavina crvenorepe jamičarke i jamičarke sa mangrova.

- Ova misteriozna vrsta u centralnom Mjanmaru nas je zbunjivala i inicijalno smo mislili da je reč o hibridnoj vrsti – naveli su istraživači.

U odvojenoj studiji, dr Čan je koristio moderne genomske tehnike i utvrdio da je ovo u stvari posebna vrsta. Međutim, tu nije kraj priče. Istraživači su bili iznenađeni kada su otkrili neke morfološke karakteristike i otkrili da su neke zmije zelene sa specifičnim šarama dok druge izgledaju identično kao crvenorepa jamičarka.

- Ovo je interesantan fenomen, kada je jedna vrsta istovremeno i slična i veoma različita od najbližih rođaka. Mislimo da su u nekom trenutku u prošlosti, nove vrste razmenile gene sa crvenorepom jamičarkom sa severa i jamičarkom sa mangrova – rekao je dr Čan.

Nova vrsta nazvana je iravadijska jamičarka Trimeresurus ayeyarwadyensis zbog reke Iravadi, najveće u Mjanmaru.

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)