Kolosalna pećina u Meksiku nastala pre 15 miliona godina je veća nego što smo mislili

Postoji 26 povezanih ulaza u pećinu

Sistema Huautla Foto: OMARCONTRERAS / Newscom / Profimedia

Sistema Huautla u Oahaki je 10. najdublja pećina na Zemlji, a istraživači su 2023. prilikom mapiranja ovog sistema dodali preko 200 metara njenoj dužini, piše Live Science.

Najdublja pećina na Zapadnoj hemisferi – Sistema Huautla u Meksiku – još je duža nego što se prvobitno mislilo, otkrili su istraživači.

Naučnici su proširili mapu tog pećinskog sistema u planinama Sijera Mazateka u južnomeksičkoj državi Oahaka za 222 metra. To znači da je poznata dužina pećine malo veće od 100 kilometara – ali dalja istraživanja mogu otkriti da je još duža.

Ovu 10. po dubini pećinu na svetu otkrili su 1960-ih istraživači iz Ostina (Teksas). Od 2014, istraživači izvode godišnje ekspedicije u okviru Speleološkog projekta Sistema Huautla (PESH) kako bi saznali više o tom ogromnom podzemnom lavirintu. Najnovija ekspedicija se odigrala u aprilu i PESH je objavio revidiranu dužinu u saopštenju od 6. juna.

Sistema Huautla je 1581 metar duboka – što su otprilike četiri Empajer stejt zgrade jedna na drugoj. Postoji 26 povezanih ulaza u pećinu, čija starost je procenjena na oko 15 miliona godina.

Istraživači koji su predvodili najnoviju ekspediciju – Tomi Šiflet i Bil Stil – kažu da izvode ekspedicije svakog aprila pošto je to najsuvlji mesec u tom regionu. Spuštanje u pećinu tokom suve sezone minimizira rizik od zarobljenosti pod zemljom zbog poplave.

„Pošto timovi borave duboko pod zemljom bez načina da kontaktiraju sa površinom, uvek pazimo na nivo vode“, rekao je Stil. „Ovog aprila je bilo vlažnije nego obično – to je donekle usporilo naše istraživanje“.

Pored mapiranja Sistema Huautle, tim je takođe dodao tri kilometra poznatoj dužini obližnjeg pećinskog sistema Kueva Elisjum.

Podaci sakupljeni tokom ekspedicija dele se sa naučnicima u Meksiku. Ekspedicije su pomogle naučnicima da saznaju više o tome kako se život prilagođava pećinskim sredinama i fotografisani su paleontološki ostaci izumrlih životinja. Taj rad je takođe upotrebljen u identifikaciji drevnih klimatskih obrazaca putem analize stalagmita, vrste kamenih oblika koji se izdižu sa poda pećine zbog minerala koji kapaju sa plafona.

Istraživanje objavljeno 2021. pokazalo je da Sistema Huautla predstavlja bogato mesto biodiverziteta. Biolozi su pronašli paukove, stonoge, tvrdokrilce i srebrne ribice u pećinskom sistemu, kao i koloniju običnih vampirskih šišmiša u jednom od ulaza. Ekspedicija 2024 će biti fokusirana na dve druge pećine u blizini Sistema Huautle radi istraživanja i merenja, rečeno je u saopštenju.