Organizam star 450 miliona godina ponovo živi u mekanoj robotici

Nova studija nastoji da proširi savremenu perspektivu životinjske konstrukcije i kretanja uvodeći novo polje izučavanja – paleobioniku – koristeći mekanu robotiku, robotiku sa fleksibilnom elektronikom i mekanim materijalima, u cilju razumevanja biomehaničkih faktora koji su pokretali evoluciju koristeći izumrle organizme.

Istraživači sa odeljenja za mehanički inženjering na Univerzitetu Karnegi Melon, u saradnji sa paleontolozima iz Španije i Poljske, upotrebili su fosilna svedočanstva da bi konstruisali mekanu robotsku repliku pleurocistitida, morskog organizma koji je postojao pre skoro 450 miliona godina i smatra se da jedan od prvih bodljokožaca sposobnih za kretanje pomoću mišićne nožice, piše Science Daily.

Mekana robotika koristi mekane materijale za konstrukciju fleksibilnih robotskih udova i delova. Mnogi fundamentalni principi biologije i prirode se mogu potpuno objasniti samo ako posmatramo unazad na tok evolucije životinja. Robotske simulacije pomažu izučavanju kako se kretanje menjalo.

Pošto vreme čoveka na Zemlji predstavlja samo 0,007% istorije planete, savremeno životinjsko carstvo koje utiče na razumevanje evolucije i inspiriše današnje mehaničke sisteme je samo mali deo svih stvorenja koja su postojala u prošlosti.

Koristeći fosilna svedočanstva za konstrukciju i kombinaciju 3D odštampanih elemenata i polimera u cilju simulacije fleksibilne strukture pokretnog dela tela, istraživači su pokazali da su pleurocistitidi verovatno mogli da se kreću po morskom dnu pomoću mišićne nožice koja je gurala životinju napred.

Uprkos nepostojanju analoga u današnjem vremenu, pleurocistitidi su zanimljivi paleontolozima zbog bitne uloge u evoluciji bodljokožaca.

Istraživači su utvrdili da su široki mašući pokreti verovatno bili najefikasnije kretanje i da je povećanje širine nožice značajno povećavalo brzinu bez potrebe za ulaganjem više energije.

„U biološki inspirisanoj robotici moramo izbrati važne osobine vredne usvajanja. Moramo odlučiti koje su dobre strategije kretanja da bi se naši roboti kretali. Na primer, da li robotski analog morske zvezde zaista treba da koristi pet udova radi kretanja ili možemo pronaći bolju strategiju?“, kažu naučnici.

Pošto su pokazali da mogu upotrebiti mekanu robotiku za konstrukciju izumrlih organizama, očekuju izučavanje drugih životinja, kao što su prvi organizmi koji su mogli ići iz mora na kopno.

(Telegraf Nauka/Science Daily)