Smrtonosna borba iz doba krede: Pronađen fosil sisara koji napada i jede većeg dinosaurusa

U Kini su otkriveni ostaci psitakosaurusa koga je u vreme vulkanske erupcije napao reponomamus robustus

Fosil dinosaurusa i sisara FOTO: Dr Gang Han / Canadian Museum of Nature / Ferrari / Profimedia

Kanadski i kineski naučnici pronašli su i opisali neverovatni fosil star oko 125 miliona godina, a koji pokazuje dramatičan trenutak kada sisar mesožder napada većeg dinosaurusa biljojeda, piše EurekAlert.

- Dve životinje su zaključane u smrtonosnoj borbi, zauvek povezane. Ovo je jedan od prvih dokaza koji pokazuje da su pojedini sisari bili predatori koji su se hrani – objasnio je dr Džordan Malon, paleobiolog u Kanadskom muzeju prirode i koautor studije objavljene u žurnalu Scientific Reports.

Prisustvo fosila je izazov za uobičajeno viđenje da dinosauruse nisu ugrožavali sisari koji su živeli tokom krede, kada su dinosaurusi bili dominantne životinje na planeti. Ovaj redak fosil je sada u kolekciji Školskog muzeja „Vejhaj Ziguan Ši Jan“ u kineskoj provinciji Šandong.

Reč je o fosilu dinosaurusa poznatog kao psitakosaurus, koji je bio velik kao veći pas. Ovi biljojedi su među najraniji dinosaurusima sa rogovima koji su živeli u Aziji u doba rane krede, pre između 125 i 105 miliona godina. Druga životinja je sisar veličine jazavca nazvan repenomamus robustus. Iako nije bio velik ako se uporedi sa dinosaurusima, u doba krede bio je jedan od najvećih sisara.

Pre ovog otkrića, paleontolozi su pretpostavljali da se repenomamus hranio dinosaurusima zbog ostataka fosilizovanih kostiju u njegovom stomaku.

- Istovremeno postojanje ove dve životinje nije novo, ali je novo to što fosil pokazuje predatorsko ponašanje – rekao je Malon.

789987888 Credit: Michael Skrepnick / Canadian Museum of Nature / Ferrari / Profimedia
Fosil je otkriven u kineskoj provinciji Ljaoning 2012 i oba skeleta su gotovo čitava. Veruje se da su tako očuvana zato što se u vreme lova dogodila vulkanska erupcija.

Detaljna analiza pokazuje da je da psitakosaurus leži sa zadnjim nogama savijenim na obe strane tela. Telo repenomamusa biole nagnuto u stranu i na plenu, sa jednim udom koji drži njegovu vilicu, a drugi zadnju nogu. Čeljust sisara zagrizla je rebra dinosaurusa.

- Dokazi pokazuju da je napad bio u toku kada se erupcija dogodila – rekao je Malon.

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)

• Cole

20. jul 2023. | 17:38

Prikazani dinosaurus mi lici na papagaja!?Nisam znao da sisari toliko idu u proslost? A COVEk ?