Loša vest za plašljive putnike u avionu: Ozbiljna turbulencija postaće još gora usled klimatskih promena

D. M.
D. M.    
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Od toga strepi svaki plašljivi putnik tokom dugačkog leta. Međutim, ozbiljna turbulencija će se verovatno pogoršati – a krivac su klimatske promene.

To kažu profesori Lens Lesli i Milton Spir sa Tehnološkog univerziteta u Sidneju, koji su otkrili vezu između „ćudljivih naleta vetra“ i klimatskih promena.

Pomoću tehnika mašinskog učenja, otkriveno je da su toplota i vlažnost ključni sastojci opasnih silaznih naleta vetra, koji mogu izazvati katastrofu tokom poletanja i sletanja, uzrokujući opasno povećanje ili smanjenje visine.

Na osnovu ovih nalaza, naučnici pozivaju službe bezbednosti u vazduhu i avionske kompanije na veću pažnju tokom poletanja i sletanja u sve toplijem svetu. „Naše istraživanje među prvima detaljno razmatra povećani klimatski rizik po avionske kompanije od olujnih mikroudara vetra, naročito prilikom poletanja i sletanja. Treba očekivati snažnije mikroudare“.

Letenje se odavno smatra bezbednim načinom putovanja, sa stopom nezgoda od samo 1,13 na milion letova. Međutim, u proteklim mesecima je bilo nekoliko izveštaja o ekstremnoj turbulenciji koja je zadesila avione. Ljudi su bili povređeni i avioni su morali hitno da slete.

Dosad se većina studija o turbulenciji fokusirala na opasnosti na velikoj visini, kao što su turbulencija na čistom nebu i nestabilnost mlazne struje. Nasuprot tome, manje istraživanja je posvećeno opasnostima od turbulencije izazvane silaznim naletima vetra na nižim visinama.

Tipovi turbulencije

Laka turbulencija kratkotrajno uzrokuje neznatne promene ili neznatno podrhtavanje. Tokom umerene turbulencije, putnici osećaju zatezanje sigurnosnih pojaseva i neobezbeđeni predmeti odlete. Jaka turbulencija izaziva velike i nagle promene koje snažno potiskuju putnike na sigurnosne pojaseve. Prilikom ekstremne turbulencije, avion je bacan unaokolo i nemoguće ga je kontrolisati. Može da uzrokuje strukturalno oštećenje.

Globalno zagrevanje povećava količinu vodene pare u nižoj atmosferi. Zagrevanje od jedan stepen omogućava atmosferi da sadrži 7% više vodene pare. Dodatna vlaga obično dolazi od susednih toplijih mora. Isparava sa površine okeana i ulazi u oblake. Povećana toplota i vodena para pokreće jače oluje sa grmljavinom. Glavni problem s tim olujama za avione je rizik od opasnih, brzih promena u jačini i pravcu vetra na niskim visinama, kažu eksperti.

Naročito mali silazni naleti vetra, široki samo nekoliko kilometara – poznati kao mikroudari – mogu da izazovu nagle promene u brzini i pravcu vetra.

Što se nesrećnih putnika tiče, ovo proizvodi turbulenciju koja iznenada pomera avion u svim pravcima. Pomalo očekivano, manji avioni su pogotovo podložni ovom tipu turbulencije na maloj visini.

Zabrinjavajuće je što će mikroudari, dok temperature širom planete nastavljaju da rastu, postajati samo žešći. Sve toplija klima povećava vodenu paru u niskoj i srednjoj troposferi, obično iz regiona sa visokom temperaturom morske površine. Stoga se očekuje povećanje budućeg broja i intenziteta destruktivnih naleta vetra od oluja sa vlažnim mikroudarima, kažu autori studije.

(Telegraf Nauka/Daily Mail)

Video: Projekat o osnaživanju Romkinja iz Srbije uzor evropske naučne zajednice, osvojio Grand Prize

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>