Spremite se za nezaboravno naučno putovanje: Noć istraživača sutra u 16 gradova Srbije

A. I.

Čudesni svet oko nas približiće nam stručnjaci iz prirodnih i društvenih nauka, njihovi asistenti i đaci kroz više od 200 aktivnosti

Noć istraživača Foto: Promo / Noć istraživača

Manifestacija "Evropska noć istraživača" biće održana sutra 27. septembra od 16.00 do 22.00 u 16 gradova Srbije, najavili su danas organizatori.

- Od najmanjih organizama koje ćemo posmatrati kroz mikroskop, do udaljenih zvezda za koje nam trebaju moćni teleskopi, uključujući sve prirodne i društvene pojave na Zemlji, 15. 'Evropska noć istraživača' povešće vas na još jedno nezaboravno naučno putovanje - navedeno je u saopštenju.

Kako je najavljeno, čudesni svet oko nas približiće nam stručnjaci iz prirodnih i društvenih nauka, njihovi asistenti i đaci kroz više od 200 aktivnosti u Beogradu, Smederevu, Kragujevcu, Čačku, Kruševcu, Ranovcu, Zaječaru, Nišu, Pirotu, Leskovcu, Subotici, Mokrinu, Kikindi, Novom Sadu, Inđiji i Šapcu. Poseban program biće priređen u holu Prirodnjačkog centra u Svilajncu, kojim se najavljuje otvaranje Naučnog kluba u ovom gradu, saopštio je PR tim manifestacije.

U Beogradu svečano otvaranje "Evropske noći istraživača" biće u 17:30 u Evropskoj kući, gde će posetioci moći da se upoznaju sa plastikom kao materijalom, a vodonikom kao gorivom budućnosti, da nauče kako nas grafen može zaštititi od zračenja i da vozeći bicikl, prave limunadu i rešavaju kviz, napomenuto je u saopštenju. Kako je najavljeno, na Trgu republike biće interaktivna radionica "Moja mala zdrava bara”, a u Centru za promociju nauke istražiće se svemir iz nove perspektive, uz upoznavanje sa srpskim naučnicima koji učestvuju u radu Opservatorije "Vera Rubin” u Čileu.

Noć istraživača Foto: Promo / Noć istraživača

- Beogradski zoo vrt organizuje interaktivnu sobu za bekstvo gde možete otkriti tajne moćnih nebeskih lovaca – ptica grabljivica. Prirodnjački muzej otvara u Noći istraživača svoju stalnu postavku i izložbu o mineralima iz Titove zbirke, a Opservatorija na Kalemegdanu poziva na druženje s planetama - saopštili su iz "Noći istraživača".

Matematički fakultet pripremio je "Matematički lavirint” za srednjoškolce, dok će se u Botaničkoj bašti "Jevremovac” Noć istraživača priključiti na jedan dan izložbi "Preplitanja” Centra za promociju nauke, u okviru "Art+Science" festivala posvećenog uticaju čoveka i tehnologije na prirodu. Kako je najavljeno, posetioci će u tržnom centru "Big fešn” saznati kako nastaju boje kod cvetova, kako insekti mogu poslužiti kao forenzičari, kako nastaju pećine, vrtače i izvori i zašto „tiha voda breg roni”.

U Novom Sadu naučnici će u tržnom centru "Big”, između ostalog, predstaviti kompjutersku tomografiju u boji koja prelazi granice tradicionalne radiologije, dronove koji menjaju poljoprivredu, 3D štampač hrane i način održavanja kućnih biljaka u odsustvu vlasnika.

Kako je najavljeno, posetioci tržnog centra "Delta planet” u Nišu moći će da dekodiraju tajnu života, da saznaju kako književnost pomaže u kvalitetnijoj svakodnevici, da li biljke koriste zaštitni faktor, kako jedna bara može postati veličanstvena šuma i drugo.

U Nišu se Univerzitetska biblioteka bavi izazovima klimatskih promena kroz trodimenzionalne i mulitimedijalne sadržaje, Narodni muzej ima radionicu "Kako smo se odevali u prošlosti” i izvođenje poetske drame "Maldoror X” Branka Miljkovića, a Naučni klub u CSU pripremio je putovanje pomoću VR naočara od dubokog okeana do daleke vasione, najavljeno je u saopštenju.

Posetioci kragujevačkog "Big fešna" očekuje "bogatstvo i lepota srpskog jezika kroz rešavanje pravopisnih i gramatičkih zavrzlama, dešifrovanje hijeroglifa, upoznavanje sa vinčanskom Divostinkom, dostignuća u medicini u vidu štampanja tkiva i organa, slikanje bakterijama" i drugo.

Evropska noć istraživača Foto: Promo/ Tanja Drobnjak

Na gradskom trgu u Petrovcu na Mlavi biće bogati program o tome šta čini kreativni proces stvaranja pozorišne scenografije, otkrivaju se tajne muzejske profesije, pretvaranja biorazgradivog otpada u koristan proizvod, razgovara se sa čet dži-pi-tijem i drugo. Na gradskom trgu u Leskovcu posetioci će moći da provere da li je kisela kiša zaista kisela, da se oprobaju u ulozi modnog kreatora, saznaju kako kora banane i ljuske od jaja mogu da postanu biodizel, izvedu oglede Magdeburškim loptama i drugo.

Kako je najavljeno, na Gradskom trgu u Šapcu biće predstavljeni električni automobil na vodonik i automobil koji pokreće balon, a veštačka inteligencija biće tema više aktivnosti, dok će u Pirotu na platou ispred Doma kulture posetioci će moći da isprobaju jedinstvenu platformu za kodiranje, da se upoznaju sa ćudljivom Nišavom i drugo.

U Visokoj tehničkoj školi strukovnih studija u Subotica imaće prilike da otkriju kako pametni uređaji međusobno komuniciraju, koje ljudske tajne se kriju u pesku, kako se bespilotne letelice koriste u industriji i drugo, a u ulici Vojvode Stepe u Inđiji zašto je Platon voleo geometriju, ko sve pliva ispod površine Dunava ili zašto nam je važna obnovljiva energija, najavili su organizatori.

Kako je najavljeno, Mokrin Haus održaće radionice 3D štampe, recikliranja limenki, izrade dnevnika slušanja muzike, lumino skulpture i zlatnog preseka, a na Gradskom trgu u Čačku naučnici će upriličiti predstavu o fizičkim i hemijskim pojavama i drugo.

Istraživači iz Smedereva pozivaju na Dunavski kej gde će biti održano magično veče posmatranja noćnog neba i otkrivanja tajni Meseca i drugo, a u Pionirskom parku u Kruševcu posetioci će videti "zašto je ćelija = život, koja je tajna u 42 stepena celzijusa" i drugo, a "veliko naučno okupljanje sa istraživačima iz različitih ustanova zakazano je u Srednjoškolskom centru (u Zaječaru)".

"Evropska noć istraživača" realizuje se kroz projekte "ReFocuS FLOW", čiji je koordinator projekta Institut za biološka istraživanja "Siniša Stanković“, u partnerstvu sa Centrom za promociju nauke, Prirodno-matematičkim fakultetom u Nišu i Univerzitetom u Kragujevcu, kao i "TRAILS", koji radi Kreativno edukativni centar u partnerstvu sa Naučno-tehnološkim parkom Novi Sad, Udruženjem naučnih komunikatora NAUKOM, Visokom školom strukovnih studija iz Subotice i Centrom za promociju nauke

Projekti su finansirani iz programa „HORIZON EUROPE“, najvećeg programa Evropske unije za istraživanje i inovacione delatnosti, a u okviru potprograma „Marija Sklodovska-Kiri” i uz podršku Delegacije EU u Srbiji.

(Telegraf Nauka/Tanjug)