Tajna uloga Mlečnog puta u staroegipatskoj mitologiji

D. M.

Stari Egipćani su poznati po svojim religijskim predstavama i astronomskom znanju o Suncu, Mesecu i planetama, ali dosad nije bilo jasno kakvu ulogu je Mlečni put imao u egipatskoj religiji i kulturi.

Nut, Geb, Šu, božanstva, Egipat Foto: Wikipedia/British Museum

Astrofizičar sa Univerziteta u Portsmutu rasvetljava vezu između Mlečnog puta i egipatske boginje neba Nut.

Nut je često prikazana kao žena prekrivena zvezdama i izvinuta iznad svog brata i muža Geba, boga Zemlje. Ona štiti Zemlju od poplave vodama ništavila i ima ključnu ulogu u solarnom ciklusu, gutajući Sunce prilikom zalaska u sumrak i rađajući ga iznova prilikom izlaska u svitanje, piše Phys.org.

Na osnovu drevnih egipatskih tekstova i simulacija, studija sugeriše da je zimi Mlečni put označavao boginjine raširene ruke, dok je leti pratio njenu kičmu duž nebesa.

Profesor astrofizike dr Or Graur kaže da je naišao na boginju neba Nut dok je pisao knjigu o galaksijama i proučavao mitologiju Mlečnog puta.

Dr Graur je uzeo u obzir bogatu kolekciju drevnih izvora, uključujući Tekstove piramida, Tekstove kovčega i Knjigu o Nut, i uporedio ih sa simulacijama egipatskog noćnog neba. Pronašao je dokaze da Mlečni put ističe božansko prisustvo Nut.

Osim toga, Graur je povezao egipatska verovanja sa drugim kulturama, pokazujući sličnosti u interpretaciji Mlečnog puta. Uloga Nut u tranziciji mrtvih u zagrobni život i njena veza sa godišnjom migracijom ptica je u skladu sa načinima kako druge kulture shvataju Mlečni put. Na primer, kao put duhova kod različitih naroda u Severnoj i Centralnoj Americi ili kao put ptica u Finskoj i baltičkim zemljama.

„Moje istraživanje pokazuje kako kombinovanje disciplina može dati nove uvide u drevna verovanja i kako astronomija povezuje čovečanstvo širom kultura, geografije i vremena. Ova studija je početak većeg projekta izučavanja multikulturne mitologije Mlečnog puta“.