Džemper od novih aerogel vlakana je topliji nego džemper od paperja

D. M.

Hemijski inženjeri i eksperti za materijale sa Džeđang univerziteta u Kini razvili su novu vrstu aerogel vlakna koje se pokazalo kao toplije nego paperje kad se od njega napravi džemper.

Aerogel je vrsta gela u kojem je tečnost zamenjena vazduhom. Izmišljen je 1930-ih i ima razne primene, uključujući svemirska vozila NASA, piše Phys.org.

Zbog njegovih pozitivnih termalnih svojstava, naučnici su pokušavali da naprave vlakna od njega koja bi se mogla koristiti za pravljenje toplih tkanina. Dosad, međutim, takvi pokušaji uglavnom nisu bili uspešni zbog nedostatka permeabilnosti vlage i jačine.

Istraživači su započeli rad pokušavajući da imitiraju termalna svojstva krzna polarnih medveda. Oni primećuju da medvedi mogu održati toplotu na tako hladnim temperaturama zato što dlake koje čine njihovo krzno imaju i porozno jezgro i kompaktan omotač.

Da bi reprodukovali takva svojstva, naučnici su napravili zatvoreno aerogel vlakno – od prekurzora preko sol-gel tranzicije do zamrzavanja i sušenja i postavljanja polutvrdog omotača.

Rezultat je bilo tanko cilindrično vlakno koje se moglo praviti u željenim dužinama. Nikakva naknadna obrada nije bila potrebna radi proizvodnje tkanina, što ukazuje da se ta vlakna mogu proizvoditi jeftinije nego ona koja su trenutno u upotrebi.

Istraživači su zatim napravili gomile vlakana velike dužine od kojih je ispleten džemper. Onda su testirali toplinu džempera izlažući ga temperaturama od -20 stepeni.

Kažu da je džemper ostvario termalnu zaštitu bolju nego slični džemperi od paperja, vune ili pamuka. Takođe su rastegli džemper 10.000 puta i otkrili neznatna oštećenja. Takođe kažu da se vlakno može razvlačiti, bojiti i savijati.