Može li blokiranje ovog prozapaljenjskog proteina produžiti ljudski životni vek?

D. M.

Blokiranje prozapaljenjskog proteina produžilo je životni vek miševa 25%.

Starost Foto: Pixabay.com

Blokiranjem dejstva jednog proteina naučnici su produžili prosečan životni vek miševa za oko 25%. Postoje neke rane naznake da bi ovaj tretman mogao delovati i kod ljudi, piše Live Science.

U novoj studiji, sredovečnim miševima je ubrizgano antitelo koje blokira akciju interleukina-11, proteina koji izaziva zapaljenje i povezan je sa procesima starenja u ljudskim ćelijama.

Na početku eksperimenta, miševi su bili stari oko 17 meseci, što je otprilike kao 55 ljudskih godina. Miševi su dobijali injekcije svake tri nedelje dok nisu umrli, dok je kontrolna grupa bila bez tretmana.

Tretirani miševi su živeli oko 25% duže nego netretirani, otkrili su istraživači. Tretirani glodari su takođe zadržali bolje zdravlje u starosti. Na primer, bili su vitkiji i snažniji, sa boljom funkcijom jetre i metabolizma. Osim toga, samo 16% tretiranih miševa je dobilo kancer, naspram 61% onih koji nisu dobijali injekcije antitela.

Ovi nalazi sugerišu da bi targetiranje IL-11 moglo biti pristup koji obećava u pogledu borbe protiv negativnih zdravstvenih efekata starenja.

Još mnogo istraživanja biće potrebno da bi se ustanovilo da li bi ova vrsta terapije proizvodila slične efekte kod ljudi. Naučnici moraju da utvrde kako blokiranje dejstva IL-11 zapravo povećava životni vek miševa.

Moguće da je duži život miševa uglavnom posledica toga što antitelo sprečava pojavu kancera na neki način. Kao i kod ljudi, kancer je uobičajeni uzrok smrti kod starijih miševa.

Autori nove studije, sa Medicinskog fakulteta Djuk-NUS u Singapuru, nadaju se kliničkim ispitivanjima. Neki tretmani koji targetiraju IL-11 su već u ranoj fazi istraživanja radi bolesti povezanih sa starenjem, kao što je plućna fibroza. Pre ovih ispitivanja, istraživanje je pokazalo da IL-11 može dovesti do fibroze, tako da se smatra da bi blokiranje ovog proteina moglo sprečiti taj efekat.

Takva ispitivanja će pomoći da se utvrdi efikasnost i bezbednost novih terapija koje targetiraju IL-11. Jedna potencijalna briga u pogledu tih tretmana je to što zapaljenje predstavlja „važnu i neophodnu“ komponentu imunskog sistema. Tako bi blokiranje IL-11 moglo imati sporedne efekte koji neutrališu pozitivne efekte proteina na starenje.

Na primer, blokiranje IL-11 moglo bi teorijski učiniti ljude podložnijima drugim bolestima, uključujući infekcije. Ovaj potencijalni sporedni efekat verovatno ne bi bio očigledan kod laboratorijskih miševa, pošto se nalaze u čistim sredinama bez patogena.

Ipak, mogućnosti su uzbudljive. Istraživači sad proveravaju da li kratkoročni tretman takođe može biti od koristi protiv negativnih efekata starenja kod miševa.

Ljudi već žive duže, tako da je pitanje da li mogu duže ostati zdravi. Veoma je ohrabrujuće da nam naše istraživanje pokazuje da terapija protiv IL-11 može pomoći da to postignemo, kažu istraživači.