Otkrivena intrigantna veza između serotonina i plodnosti

Seratonin kao ključni regulator reproduktivnog zdravlja kroz prizmu interakcije sa glukozom u mozgu

putovanje kroz vreme, mozak, um Foto: Pixabay

Nedavna studija japanskih naučnika sa Univerziteta u Nagoji otkrila je povezanost između serotoninskih neurona, dostupnosti glukoze i reproduktivnog zdravlja. Njihova istraživanja ukazuju da serotoninski neuroni u mozgu igraju značajnu ulogu u održavanju reproduktivnih funkcija tako što detektuju nivoe glukoze i pojačavaju oslobađanje reproduktivnih hormona, piše PsyPost.

Studija, objavljena u naučnom časopisu Scientific Reports, bavi se kompleksnim odnosom između signaliziranja serotonina, metabolizma glukoze i reproduktivnih hormona. Dr. Sho Nakamura i njegov tim koristili su niz sofisticiranih tehnika, od genetičke analize do fizioloških eksperimenata, koristeći ženke pacova i koza kao modele.

Centralna tema studije je uloga serotoninskih neurona koji se nalaze u dorzalnom jezgru raphe (grupa neurona koja imaju ključnu ulogu u regulaciji različitih fizioloških funkcija) i lučnom jezgru hipotalamusa. Ove oblasti, bogate neuronima koji proizvode serotonin, ključne su za regulaciju reproduktivnih hormona poput gonadotropnog-oslobađajućeg hormona (GnRH) i luteinizirajućeg hormona (LH).

- Serotonergički neuroni ne samo da prenose signale povezane sa raspoloženjem, već igraju ključnu ulogu u složenim procesima reprodukcije - objasnio je dr Šo Nakamura.

Iako životinjski modeli poput pacova i koza pružaju dragocene uvide, oni takođe nude intrigantne paralele sa ljudskom fiziologijom. Na primer, istraživači su otkrili da serotonin - 2C receptori (5HT2CR), posebno izraženi u kispeptinskim neuronima u lučnom jezgru, direktno utiču na oslobađanje pulsa GnRH, što je ključno za ovulaciju i plodnost.

- Naše RNA sekvenciranje je otkrilo značajnu prisutnost 5HT2CR u kispeptinskim neuronima, što sugeriše direktni put kroz koji serotonin utiče na reproduktivne cikluse - rekao je dr Naoko Inoue, jedan od vodećeg istraživača na projektu.

Ovo otkriće ne samo da ističe neurohemijsku osnovu regulacije plodnosti, već i naglašava dvostruku ulogu serotonina kako u raspoloženju tako i u reproduktivnom zdravlju.

Jedno od najupečatljivijih otkrića studije je kako serotoninski neuroni aktivno detektuju nivoe glukoze i prilagođavaju oslobađanje reproduktivnih hormona u skladu s tim. U eksperimentima u kojima je dostupnost glukoze manipulisana, nivoi serotonina u mediobazalnom hipotalamusu dinamično su reagovali. Ova sposobnost da se modulišu pulsevi LH u odgovoru na varijacije nivoa glukoze pokazuje sofisticiranu adaptaciju mozga na metaboličke izazove.

Posledice ovog istraživanja proširuju se izvan osnovne neurologije, potencijalno otvarajući put za nove terapijske intervencije u reproduktivnoj medicini. Prema rečima dr Naoko Inoue ova saznanja ne samo da otvaraju nova vrata za razumevanje složenih mehanizama plodnosti već i ukazuju na potencijalne terapijske ciljeve za tretmane steriliteta i drugih reproduktivnih poremećaja.

Iako su istraživači koristili životinjske modele za osnovna otkrića, dalja istraživanja koja uključuju ljudske subjekte neophodna su za validaciju i prenos ovih saznanja u kliničku praksu.

(Telegraf Nauka / PsyPost)