Naši ligamenti i kosti ne rastu kako smo mislili: Iznenađujuće istraživanje naučnika

Tim istraživača sa Severoistočnog univerziteta veruje da je otkrio kako nastaje tkivo koje nam daje mehaničku snagu

Telo, noge Foto: Annebel Van den Heuvel / Panthermedia / Profimedia

Naučnici su dugo verovali da se tkivo koje nam daje mehaničku snagu, poput tetiva, ligamenata, kostiju i kože, formira u ljudskom telu spajanjem ćelija. Međutim, mnogo je verovatnije da se formira tako što se ćelije razvlače, pokazalo je istraživanje naučnika sa Severoistočnog univerziteta u SAD.

- Dugo se smatralo da ćelije formiraju i spajaju tkiva koristeći obrasce kodirane u našem DNK. Ipak, ne razumemo kako male ćelije rade zajedno sa molekulima mnogo manjim od njih da se integrišu i uspostave ove lepe, mehanički efikasne obrasce koji se vremenom pretvaraju u ljude. Teorija je dugo bila da se ćelije, u osnovi, individualno gomilaju ili štampaju tkivo koristeći obrasce – rekao je Džef Ruberti, profesor bionženjerstva na Severoistočnom univerzitetu i koautor studije objavljene u Matter, prenosi NGN.

To je, dodaje, samo teorija. Ruberti i troje istraživača iz njegove laboratorije sada su izneli tvrdnju i dokaze da kolagen, glavni protein zadužen za formiranje našeg tkiva, nije nastao ranije, pa su ga ćelije pozicionirale, već da nastaje kada se ćelije silom razvlače jedna od druge.

- Ovaj materijal obično se akumulira na putu sile, kada je u stanju sa manje energije, ali je pod visokim zateznim opterećenjem. Ono što mi sugerišemo je da ćelije i naše telo rade zajedno da proizvedu strukture bukvalno stvarajući linije tenzije duž kojih se kolagen taloži u strukture. Ukratko, sila izaziva strukturu koja se onda opire sili koja ju je izazvala – rekao je Ruberti.

Za istraživanje, tim je, korišćenjem doniranih ljudskih ćelija, stvarao model ljudske rožnjače, koristeći najmodernije mikroskope i druge alate za dijagnostiku i merenje da prate biomehaničke procese koji se javljaju kada se rožnjača formira. Činjenica da su mogli da prate proces u realnom vremenu bila je ključ, jer je u ranijim studijama ovo uglavnom praćeno pomoću fotografija.

- Uzeli smo ćelije iz oka donora i stavili ih u posudu. Dok su one radile da obnove tkivo, mi smo pratili procese – rekao je Ruberti.

Oni su primetili da se ćelije silom razvlače kako bi formirale strukturu, čime su identifikovali pet jedinstvenih tipova tog razvlačenja.

(Telegraf Nauka / NGN)