Visokotehnološki rajf detektuje rane znakove Alchajmerove bolesti dok spavate

Još ne postoji lek za Alchajmerovu bolest, ali što ranija identifikacija rizika da se razviju simptomi znači da pripreme i olakšanje mogu početi.

Sad imamo još jednu opciju za rano detektovanje – fitnes monitor za zdravlje mozga.

Naučnici sa Univerziteta Kolorado, Univerziteta Majami i Vašingtonskog univerziteta napravili su specijalno prilagođenu traku za glavu koja koristi elektroencefalografiju (EEG) da traži obrasce moždanih talasa koji bi mogli ukazivati na rane znakove demencije – mnogo pre patološkog uticaja na naše ponašanje, piše Science Alert.

„Demonstracija kako možemo proceniti digitalne biomarkere za rane indikacije bolesti pomoću pristupačnog i podesivog uređaja u kućnim uslovima predstavlja ogroman napredak u primećivanju i ublažavanju Alchajmerove bolesti u najranijim fazama“, kaže klinički neurolog Brajs Mekonel.

U ispitivanjima koja su uključivala 205 starijih osoba, istraživači su koristili trake za glavu kako bi detektovali nervne aktivnosti povezane sa procesuiranjem memorije tokom spavanja.

Naučnici su već ustanovili vezu između lošeg kvaliteta spavanja i Alchajmerove bolesti, ali je teško razjasniti detalje. Nije potpuno jasno kako spavanje utiče na progresiju Alchajmerove bolesti ili kako ta bolest može uticati na spavanje.

Istraživači su sad identifikovali promene u nervnim obrascima tokom spavanja koji bi mogli biti povezani sa nagomilavanjem amiloidnih i tau proteina, uobičajenih u mozgovima ljudi sa Alchajmerovom bolešću.

„Otkrili smo da su ovi abnormalni nivoi proteina povezani sa reaktivacijama pamćenja, što bismo mogli identifikovati u obrascima moždanih talasa pre nego što ljudi dožive bilo koje simptome“, kaže Mekonel.

Istraživači su takođe otkrili da je smanjen intenzitet u jednom obrascu aktivnosti povezan sa vrlo ranim blagim kognitivnim poremećajem.

Rajfovi poput ovog nisu blizu komercijalne ili čak kliničke dostupnosti, naročito zbog toga što još nije sigurno šta je uopšte uzrok Alchajmerove bolesti, pa je teže proceniti šta bi joj moglo doprineti.

Međutim, lako nosiv uređaj koji ljudi mogu koristiti u svojim domovima mogao bi mnogo učiniti za rano otkrivanje Alchajmerove bolesti, kao i obezbediti istraživačima masu novih podataka o vezi između te bolesti i spavanja.

„Tek smo zagrebali površinu ovim radom, utirući put za dostupne i lako upotrebljive monitore zdravlja mozga“, kaže Mekonel. „Ovo je potvrda principa da se moždani talasi tokom spavanja mogu pretvoriti u digitalni biomarker i naši naredni koraci uključuju usavršavanje tog procesa“.

(Telegraf Nauka/Science Alert)