Neka svetlost nauke obasja Srbiju! Otvorena 14. Evropska noć istraživača

Noć istraživača Foto: Tanja Drobnjak/Noć istraživača

Evropsku noć istraživača, 14. zaredom, svečano su, u Muzeju nauke i tehnike u Beogradu, otvorili ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija dr Jelena Begović i Emanuele Žiofre, ambasador i šef delegacije Evropske unije u Srbiji. Geslo ovogodišnje manifestacije je "Svetlost nauke".

- Srbija ima dugu tradiciju u istraživanjima, u nauci. Mnogi od naših naučnika su dali osnove postojanja modernog društva, modernih zakona i mislim da treba da budemo izuzetno ponosni na njih, ali i na današnju naučnu zajednicu. Projekat Evropska noć istraživača suštinski izmešta naučnike van laboratorija, negde gde to nije najbolje iskustvo, ali stavlja ih u širi društveni fokus i kontekst. Mislim da nikad nije toliko bilo važno da komuniciramo sa našim okruženjem koje su koristi nauke i čemu ona služi u našim životima. Jeste privilegija baviti se naukom, to je fantastična umna sloboda. A posledica bavljenja naukom jeste poboljšanje života ljudi oko vas – rekla je ministarka.

Ona je dodala da je ovo 14. put zaredom da se organizuje Noć istraživača i da „to govori da Srbija uvek prepoznaje dobre trendove, dobre prilike i želi da učestvuje u njima“.

Noć istraživača Ministarka dr Jelena Begović, ambasador EU Emanuele Žiofre i francuski ambasador Pjer Košar... Foto: Tanja Drobnjak/Nož istraživača

- Nekako večeras, danas, mi smo apsolutno za mene Evropa, a naši naučnici su evropski naučnici. Od 2010. ova Noć istraživača održana je u 45 gradova i to pokazuje koliko nam je značajno doći do svakog građanina, do svakog inovatora, do svakog mladog čoveka i reći mu da je baviti se naukom fantastično – rekla je dr Begović.

Ministarka se posvećenost nauci vidi i u tome što se otvaraju novi instituti.

- Institut Biosens jedini je evropski centar izvrsnosti van granica EU. Gradimo Bio 4 kampus. Otvorili smo institut za veštačku inteligenciju. Nadam se da je ovo samo početak novog trenda. Novi instituti i novi centri treba da rastu u Srbiji. U celom ovom kontekstu nauke odlično sarađujemo sa EU. U projektu Horizon Europe gde smo mi potpuno ravnopravni članovi u evropskom prostoru. Nedavno smo postali i članovi Digital Europe. U svim segmentima nauke jako je prisutna podrška Evropske unije. Zaista rad nauke, duboko verujem u to, od suštinskog je značaja za razvoj svakog društva. Zato želim da Srbija zasvetli usred noći, da svetli izvrsnošću, inovativnošću… Proglašavam Evropsku noć istraživača otvorenom – poručila je dr Begović.

View this post on Instagram

A post shared by EU u Srbiji (@eusrbija)

Ambasarod Emanuele Žiofre rekao je da je važno da „građani, posebno najmlađi, shvate da nauka nije nešto daleko od njih, da je to nešto što svako može da postigne“.

- Moramo da ugradimo strast prema nauci mlađim generacijama jer su nam potrebne dobre ideje. Strast prema nauci je suštinski važna za mlade umove da unaprede Srbiju i EU. Danas smo ovde da slavimu nauku i otkrića. Izdvajanja za nauku nisu trošak, to je samo ulaganje u našu budućnost – rekao je on.

Prof. dr Biljana Šljukić Paunković, profesorka Fakulteta za fizičku hemiju, poručila je da se često čuje da je „matematika dosadna, da je fizika samo za štrebere, a da je hemija dobra samo ako govorimo o onoj između dvoje ljudi“.

- Lično sam te izjave o nauci mladih ljudi čula prilično često i zato imamo timovi dva projekta, SciencesCool i ReFocus Art, imaju bitnu misiju: da pokažu da matematika nije dosadna, da fizika može biti veoma uzbudljiva i da je hemija dobra i ako govorimo o reakciji dva molekula. Želimo da dopremo i do naučnika, da ih izvučemo iz laboratorija, ali i da afirmisane naučnike privučemo nekim oblastima kojima se ne bave. U Noći istraživača pravimo spoj društvenih i prirodnih nauka, kao i nauke i umetnosti. Nauka je često tajnovit univerzum, a dužnost naučnika je da napravi taj most, sponu između nepoznatog i poznatog. Osim toga, cilj Evropske noći istraživača je da napravi sponu između naučnika koji su već zaljubljeni u nauku i onih koji još nisu formirali mišljenje o nauci, da ih nateramo da i oni zavole nauku. Zbog toga, kroz različite aktivnosti pokušavamo da otključamo svet nauke – poručila je ona.