Naučnici prave samoobnovljive solarne panele pomoću „čudesnog materijala“

Naučnici su izmislili solarne panele sledeće generacije sposobne da sami sebe popravljaju kad su oštećeni u svemiru.

Ta revolucionarna tehnologija upotrebljava takozvani „čudesni materijal“ perovskit, ranije korišćen za značajno povećanje efikasnosti standardnih silicijumskim solarnih ćelija, prenosi Yahoo.

Tim sa Sidnejskog univerziteta u Australiji otkrio je da izvanredna svojstva tog materijala omogućavaju solarnim panelima u niskoj orbiti oko Zemlje koji su oštećeni zračenjem da obnove 100 procenata svoje prvobitne efikasnosti koristeći Sunce.

Sateliti koriste solarne panele za dostavljanje električne energije od 1950-ih, ali trpe degradaciju na nivou do 10 procenata gubitka efikasnosti godišnje zbog različitih tipova zračenja. U cilju borbe protiv toga, naučnici su testirali novi dizajn koristeći mikrosondu da imitiraju izloženost protonskom zračenju pod kojim se solarni paneli nalaze dok kruže oko Zemlje hiljadama godina.

Otkrili su da proces degradacije izazvan ovim tipom zračenja može biti preokrenut u perovskitskim solarnim ćelijama korišćenjem toplotnog tretmana u vakuumu. Perovskit je hvaljen zbog svog potencijala da transformiše industrije, u rasponu od obnovljive energije do telekomunikacija.

Godine 2017, profesor nauke materijala sa Univerziteta Juta opisao ga je kao „neverovatan, čudesan materijal“, zbog njegove izvanredne sposobnosti da pretvara Sunčevu svetlost u električnu energiju kad se koristi sa fotonaponskom ćelijom.

Najnovije otkriće u pogledu solarnih ćelija moglo bi imati više primena, kao u sklopu globalnih internetskih satelitskih konstelacija poput Starlinka.

„Nadamo se da će uvidi do koji se došlo ovim radom doprineti budućim nastojanjima u razvoju jeftinijih i lakših solarnih ćelija za buduće svemirske aplikacije“, rekla je vođa projekta, prof. Anita Ho-Bejli iz Centra za izvrsnost u eksitonskoj nauci.

(Telegraf Nauka/Yahoo)