Analizirani proteini iz 2 kotlića stara 2.700 godina: Konačno se zna šta je u njima spremano

Posude su služile za prikupljanje mleka i krvi za pravljenje krvavice

Mongolske kobasice Pojedina jela u stepi se danas spremaju isto kao i pre nekoliko hiljada godina... Foto: Shutterstock / DM-Studio

Nomadi iz mongolske stepe pre 2.700 godina koristili su bronzane kotliće da u njima skupljaju životinjsku krv i mleko i dalje ih obrađuju. To je pokazala analiza proteina iz dve posude otkrivene u severnoj Mongoliji.

Arheolozi su širom evroazijske stepe pronalazili metalne kotliće, ali do sada niko nije znao za šta su tačno korišćeni. Tim istraživača koje su predvodili stručnjaci sa Univerziteta u Bazelu otkrio da su u njima prikupljane krv životinja korišćena za pravljenje krvavice, kao i mleko jakova za fermentaciju.

Dva bronzana kotlića otkrivena su 2019. i metodom radioaktivnog ugljenika utvrđeno je da su korišćeni pre 2.700 godina. Istraživači su utvrdili da je u njima skupljana krv, uglavnom od ovaca i koza.

- Mnogi istorijski opisi stanovnika stepe navode da u oni redovno pili krv – rekao je dr Brajan Miler sa Univerziteta u Mičigenu, koautor studije objavljene u Scientific Reports.

Nova otkrića pokazuju kako je krv bila upotrebljavana u ishrani.

Istraživači veruju da je ona skupljana u ovim kotlićima nakon klanja i to kako bi se pravila krvavica, vrsta kobasice, što je deo kulinarske tradicije i u današnjoj Mongoliji.

- Ove paralele s modernom kulturom, zajedno sa istorijskim opisima ishrane i ubijanja životinja u regionu, pokazuju da je obrada krvi bila deo mongolske kulture u ishrani – rekao je Šivan Vilkin, vođa studije.

Proizvodnja kobasica bila je važan deo očuvanja hrane za stepske narode.

Osim proteina krvi, kotlići imaju i tragove mleka, uglavnom od jakova i drugih vrsta domaćih životinja.

- Ovo pokazuje da su jakovi pripitomljeni i da su ih muzli u Mongoliji mnogo ranije nego što se mislilo – naveo je Vilkin.

Jakovi Pripitomljeni ranije nego što se mislilo... Foto: Peter Song / Alamy / Alamy / Profimedia

Mleko je verovatno bilo fermentisano u njima kako bi dobilo formu jogurta ili kiselog mleka, a možda je i ono bilo korišćeno u proizvodnji kobasica, navodi se u saopštenju Univerziteta u Bazelu.

- Naša otkrića daju bolji uvid u tradicije i ishranu nomada bronzanog doba, ali i pokazuju raznolikost kulinarskih metoda drevnih civilizacija- rekao je Vilkin.

(Telegraf Nauka / University of Basel)