Genetsko sekvencioniranje otkrilo tokove migracija u Mediteranu bronzanog i gvozdenog doba

Antropolozi, arheolozi i genetičari proučavali su DNK 30 ljudi koji su nekad naseljavali priobalne gradove Tunisa, Sardnije i Italije, a onda ih poredili sa modernim

1920150227 Foto: Shutterstock / titoOnz

U bronzanom i gvozdenom dobu Sredozemlje je bilo region sa mnogo migracija i mešanja stanovništva, pokazalo je istraživanje međunarodnog tima antropologa, arheologa i genetičara, piše Psych.org. Oni su genetskim sekvencioniranjem proučili ostatke 30 ljudi koji su živeli u to doba na današnjim prostorima Italije, Tunisa i Sardinije, a njihova studija objavljena je u žurnalu Nature Ecology & Evolution.

Kako istraživači naglašavaju, najviše znanja o ljudima koji su živeli oko Sredozemnog mora u bronzanom i gvozdenom dobu stečeno je zahvaljujući predmetima koje su ostavili za sobom. Ali takvi dokazi, naglašavaju, ne otkrivaju mnogo o njihovim precima i poreklu. Istraživački tim je zato pokušao da sazna nešto o njihovom poreklu tako što su pratili migracione procese koristeći genetsko sekvencioniranje.

Istraživači su sproveli nasumično sekvencioniranje uzoraka prikupljenih sa kostiju ljudi koji su živeli u Italiji, Tunisu i Sardiniji kako bi otkrili procese migriranja u trenutku kada su ljudi počeli da prelaze velika rastojanja zahvaljujući razvoju brodova i pomorstva. Onda su te podatke poredili sa genetskim podacima kako modernih, tako i ljudi koji su živeli na tom prostoru u antičko doba.

- Gvozdeno doba je bilo dinamičan period u istoriji centralnog Sredozemlja, sa ekspanzijom grčkih i feničanskih kolonija i prerastanjem Kartagine u dominantnu pomorsku silu Mediterana. Ovi događaji bili su mogući zbog napretka u pomorstu. Zbog arheoloških ostataka znamo da se roba kretala mnogo u tom periodu, ali nije bilo jasno da li su se i ljudi kretali na sličan način. Zahvaljujući ovom istraživanju, u kome smo sekvencionisali genom 30 ljudi iz priobalnih gradova Tunisa, Sardinije i Italije, saznali smo više o tome. Primetili smo i značajan doprinos autohtonih naroda, kao i heterogeno poreklo mnogih pojedinaca. Ovo pokazuje da je bilo mnogo mešanja kako lokalne populacije, tako i udaljenih naroda u Mediteranu gvozdenog doba – naveli su autori u studiji.

Kako se navodi, otkriveno je dosta mešanja u Severnoj Africi i Sardiniji, kao i to da su neolitski farmeri iz današnjeg Maroka i Irana naseljavali današnji Tunis i Sardiniju, a nešto manje Italiju.

(Telegraf Nauka/Psysh.org)