Krvave suze grofa Drakule! Naučnici proučavali pisma Vlada Cepeša i otkrili da je patio od retke bolesti

Na pismima vlaškog kneza i vojvode pronađeni proteini koji ukazuju na različite poremećaje – od hemolakrije do ciliopatije

599334051 Vlad Cepeš Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy / Alamy / Profimedia

Vlaški knez i vojvoda Vlad III ili Vlad Cepeš, poznat širom sveta kao najverovatnija inspiracija za grofa Drakulu, vampira iz romana Brema Stokera, patio je od retkog poremećaja zbog kojeg su njegove suze imale boju krvi, pokazalo je novo istraživanje, piše LiveScience.

Naučnici su to zaključili nakon hemijskih analiza tri pisma koja je Vlad Cepeš, poznat i kao Vlad Drakula, napisao tokom tri različita perioda vladavine Vlaškom, navodi se u studiji objavljenoj u žurnalu Analytical Chemistry, a koju su uradili naučnici sa Univerziteta u Kataniji, u Italiji.

Da bi otkrili više o vlaškom knezu, oko koga je ispletena legenda o krvoločnosti, naučnici su koristili tehniku nazvanu masovna spektometrija koja je podrazumevala nanošenje etilen-vinil acetata na pisma, a onda njegovo uklanjanje. Etilen-vinil acetat je pokupio proteine i ostatke peptida sa pisama koja je pisao Vlad Cepeš. U procesu je dobijeno oko 500 peptida, od kojih je njih 100 ljudskog porekla. Pretpostavlja se da su oni pripadali knezu, a ne nekoj drugoj osobi koja je prenosila pisma.

Na dokumentima su otkriveni peptidi povezani sa ciliopatijom, grupom genetskih poremećaja koji utiču na organele u ćelijama poznate kao cilije. Takođe, pronađeni su dokazi da je moguće da je patio od upale respiratornog sistema. Ipak, najveće otkriće na pismu napisanom 1475. ima 3 peptida koji se nalaze u očima i suzama. Prateći karakteristike ovih peptida, oni su zaključili da je najverovatnije bolovao od hemolakrije, stanja u kome se u suzama nalazi i krv.

Istraživači ne znaju koji je razlog za njegovo stanje, ali mogla bi da bude povezana sa povredom oka ili bakterijskim konjuktivitisom.

- Koliko mi znamo, ovo je prvi put da je ovakvo istraživanje sprovedeno i da je pomoglo da shvatimo zdravstveno stanje Vlada Cepeša. Ne možemo da osporimo mogućnost da su i drugi ljudi dirali ova pisma, ali pretpostavljamo da najviše proteina na njima pripada knezu Vladu, koji ih je napisao i potpisao – naveli su autori u studiji.

Vlad Cepeš jedna je od najčuvenijih ličnosti rumunske istorije. Vladao je Vlaškom u tri navrata – 1448, 1456-1462. i 1476, a zabeleženo je da je koristio surove metode u borbi sa osmanskom vojskom i zbog nabijanja ljudi na kolac je i dobio nadimak Cepeš, što znači upravo nabijač na kolac. Nadimak Drakula nosio je kao sin pripadnika čuvenog viteškog Reda zmaja. Iako je roman „Drakula“ Brem Stoker napisao još 1897, istoričari Radu Floresku i Rejmond T. Meknali su 1972. objavili knjigu u kojoj su tvrdili da je upravo Vlad Cepeš bio inspiracija za priču o vampiru koji dolazi u Britaniju iz Transilvanije. Drugi naučnici su više puta dokazivali da je malo sličnosti između Stokerovog Drakule i Vlada Cepeša.

(Telegraf Nauka/LiveScience)