Mračna strana legalizacije: Broj saobraćajnih nesreća zbog vožnje pod dejstvom kanabisa skočio 475 odsto

Vreme čitanja: oko 1 min.

Istraživanje kanadskih naučnika pokazalo zabrinjavajući trend nakon što je marihuana legalizovana 2018, pa zatim i njena prodaja komercijalizovana

Foto: shutterstock.com

Godišnja stopa posetama urgentnim centrima nakon saobraćajnih nesreća povezanih sa korišćenjem kanabisa skočila je 475,3 odsto za 13 godina, pokazala je nova studija Bolnice u Otavi, Istraživačkog instituta Brijer i ICES, piše EurekAlert!

U studiji su proučavane posete urgentnim centrima zbog povreda povezanih sa kanabisom između 2010. i 2021. a onda su posmatrane promene koje je donela legalizacija marihuane u oktobru 2018. u Kanadi pa pratila komercijalizacija legalnog tržišta.

- Naša istraživanja naglašavaju zabrinjavajući porast povreda u saobraćajnim nesrećama povezanim sa kanabisom tokom vremena, a posebno je vidljiv skok nakon faza legalizacije i komercijalizacije. S druge strane, povrede u saobraćajnim nesrećama povezanim sa korišćenjem alkohola nisu se povećale tokom tog perioda, što sugeriše da je legalizacija marihuane igrala značajnu ulogu u ovom skoku – rekao je dr Danijel Miran, postdoktorand ICES i glavni autor studije, inače porodični lekar i saradnik Instituta Brijer.

Rad je objavljen na JAMA Network Open i proučava medicinske izveštaje 947.604 posete urgentnom posle saobraćajnih nesreća. Podaci su od januara 2010. do decembra 2021. i iz njih su isključene osobe mlađe od 16 godina jer nemaju pravo da voze.

- Povećan broj saobraćajnih nesreća koje su povezane sa kanabisom ukazuje na veći trend vožnje pod dejstvom kanabisa. Studija naglašava potrebu za prevencijom, edukacijom i promenama pravila – rekao je dr Miran.

Kako se navodi, najveći procenat osoba koje su izazvale saobraćajne nesreće vozeći pod dejstvom kanabisa bili su muškarci stari od 19 do 21 godine i sa manjim prihodima.

Ipak, naglašavaju istraživači, prerano je donositi zaključke o uticaju kanabisa na bezbednost na putu jer je tokom pandemije bilo manje vozila na ulicama, a i broj ispitanih nesreća i dalje nije prevelik.

(Telegraf Nauka/EurekAlert!)