Na južnom polu Meseca nađeni tragovi okeana magme: Spektakularno otkriće indijske sonde

A. I.

Misija Čandrajan-3, istorijski uspeh najmnogoljudije zemlje sveta, prikupila dokaze koji potvrđuju teorije o formiranju lunarne površine

Vikram, ISRO, Mesec, Indija Foto: Twitter/ISRO (https://twitter.com/isro)

Južni pol Meseca nekad je bio prekriven okeanom tečnih, rastopljenih stena, otkrili su naučnici zahvaljujući indijskoj misiji Čandrajan-3. Otkriće tragova ovog okeana prošlog avgusta, dodatni je dokaz za teoriju da je magma formirana na lunarnoj površini pre oko 4,5 milijardi godina, javlja BBC.

Indijska sonda prva je, u avgustu 2024, stigla do ovog izolovanog i misterioznog dela Meseca i ispitala ga, a prikupljeni podaci se još obrađuju.

Tim iza ovih otkrića otkrio je dokaze o postojanju feron anortozita na južnom polu.

- Teorija rane evolucije Meseca postaje mnogo robusnija u svetlu ovih opservacija - rekao je dr Santoš Vadavale, koautor studije objavljene u žurnalu Nature i istraživač Fizičke istraživačke laboratorije.

Pre sletanja indijske sonde na Mesec glavni dokaz za postojanje okeana magme otkriveni su tokom Apolo programa na mnogo višim geografskim širinama.

Prof. Vandavale i njegov tim bili su u kontroli tokom misije Čandrajan-3.

- To su bili uzbudljivi trenuti. Sedenje u kontrolnoj sobi, pomeranje rovera po površini Meseca - to je bilo zaista jedinstveno životno iskustvo – rekao je on.

Lansiranje rakete ka Mesecu u Indiji Foto: R.Satish BABU / AFP / Profimedia

Kada je indijska sonda Vikram uspela da sleti na južni pol Meseca, iz nje je izašao rover Pragjan. Oko 10 dana on je istraživao okolinu i prikupljao podatke.

Nalazi su samo neki od naučnih podataka prikupljenih tokom misije Čandrajan-3. Indija planira da lansira još jednu misiju na Mesec 2025. ili 2026. kada se nada da će prikupiti i vratiti na Zemlju uzorke sa lunarne površine za analizu.

(Telegraf Nauka/BBC)