Astronauti zaglavljeni u svemiru zbog brojnih problema sa Boingovim Starlajnerom – rok za povratni let ističe

Inženjeri NASA i Boinga pokušavaju da reše razne probleme sa svemirskom letelicom Starlajner. Međutim, pošto je samo 45 dana na raspolaganju za svemirsko pristanište, vreme za povratak ističe.

Rešavanje problema je produženo po treći put, što znači da će astronauti ostati na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) neodređeno dugo do nekog trenutka u julu, piše Live Science.

Dva astronauta NASA koja su odletela u orbitu na Boingovom Starlajneru trenutno su na Međunarodnoj svemirskoj stanici nakon što su inženjeri otkrili brojne probleme s Boingovom letelicom.

Prvobitni plan je bio da se astronauti Buč Vilmor i Suni Vilijams vrate na Zemlju 13. juna, posle nedelju dana na MSS, ali je njihov boravak produžen i neće se vratiti kući pre 26. juna.

Nakon višegodišnjih odlaganja, Boingova svemirska kapsula Starlajner uspešno je lansirana sa posadom 5. juna. Međutim, tokom 25-časovnog leta, inženjeri su otkrili pet odvojenih curenja helijuma u pogonskom sistemu.

Da bi inženjeri imali vremena da otklone probleme, opasni povratni let je odložen, a boravak posade na MSS je produžen na bar tri nedelje.

Povratni modul Starlajnera je trenutno povezan sa modulom MSS dok inženjeri rešavaju bitna hardverska pitanja. Nakon pokretanja motora 15. juna, izgledalo je da je većina tih problema rešena barem delimično, ali njihovi tačni uzroci ostaju nepoznati.

Međutim, ograničena količina goriva modula MSS znači da Starlajner može ostati povezan 45 dana, tako da vreme za bezbedan povratni let ističe.

Ovi problemi su najnoviji u dugačkom nizu prepreka za Boingovu svemirsku letelicu, koja je deo programa NASA i privatnih kompanija za prevoz astronauta u nisku Zemljinu orbitu nakon penzionisanja programa Spejs-šatl 2011. Kru Dragon kompanije Spejseks takođe je proizvod ove inicijative i obavio je čak 12 letova sa posadom otkako je počeo sa radom 2020.

Starlajnerov prvi probni let bez posade je 2019. upropastila softverska greška koja ga je postavila u pogrešnu orbitu, a drugi pokušaj je propao zbog problema sa ventilom za gorivo. Boing je prošle godine morao da reši probleme sa padobranima kapsule i ukloni oko 1,6 kilometara zapaljive trake.

Trenutna misija predstavlja Boingov treći pokušaj leta sa posadom na MSS. Prethodna dva su propala zbog problema sa ventilom za kiseonik na raketi-nosaču Atlas V i kompjuterskog problema sa lansirnim sekvencerom.

• Pirko