Naučnici videli rođenje najstarijih galaksija u univerzumu pre 13 milijardi godina

V. B.

NASA Skrivena galaksija Foto: NASA, ESA, P. Sell (University of Florida), and P. Kaaret (University of Iowa); Image processing: G. Kober (NASA Goddard/Catholic University of America)

Naučnici sa Univerziteta u Kopenhagenu iskoristili su svemirski teleskop Džejms Veb da vide stvaranje najstarijih galaksija u univerzumu pre 13,3 i 13,4 milijarde godina, a svoja otkrića objavili su u magazinu ''Science''.

Ove galaksije su se formirale kada je univerzum bio star između 400 i 600 miliona godina, odnosno tri do četiri odsto sadašnje starosti, piše magazin Kosmos.

- Moglo bi se reći da su ovo prve direktne slike formiranja galaksija koje smo ikada videli. Dok nam je Džejms Veb prethodno pokazao rane galaksije u kasnijim fazama evolucije, ovde smo svedoci njihovog samog rođenja, a time i izgradnje prvih zvezdanih sistema u univerzumu - rekao je autor studije Elm Hajnc.

Koautorka Dara Vocon objasnila je da se u ovim galaksijama vidi proces stvaranja kroz spajanje zvedzda i gasova, o čemu je ranije postojala teorija, ali nikada nije bilo viđeno.

- Jedno od najosnovnijih pitanja koje smo mi ljudi oduvek postavljali je 'Odakle dolazimo'. Ovde sastavljamo odgovor fokusirajući se na trenutak kada su stvorene neke od prvih struktura univerzuma - dodao je koautor Gabrijel Bramer.

(Telegraf.rs)