Galaksija slična Mlečnom putu pronađena u ranom svemiru

Pomoću teleskopa „Džejms Veb“, međunarodni tim astronoma otkrio je dosad najudaljeniju spiralnu galaksiju sa prečagom.

spiralna galaksija sa prečagom, NGC 1300 Foto: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team STScI/AURA)

Dosad je smatrano da spiralne galaksije sa prečagom, poput Mlečnog puta, ne mogu biti osmotrene pre nego što je univerzum, star oko 13,8 milijardi godina, dostigao polovinu svoje trenutne starosti.

Istraživenje je objavljeno u časopisu Nature, a predvodili su ga naučnici iz Centra za astrobiologiju u Španiji.

Ta galaksija, nazvana ceers-2112, nastala je ubrzo nakon Velikog praska. Otkriće ceers-2112 pokazuje da galaksije u ranom univerzumu mogu biti uređene kao Mlečni put. To je iznenađujuće jer su galaksije bile mnogo haotičnije u ranom univerzumu i veoma mali broj je imao strukturu sličnu Mlečnom putu, piše EurekAlert.

Ceers-2112 ima prečagu u svom centru. Aleksander de la Vega sa Odeljenja za fiziku i astronomiju na Kalifornijskom univerzitetu u Riversajdu objašnjava da galaktička prečaga predstavlja strukturu napravljenu od zvezda unutar galaksija. Galaktičke prečage liče na prečage u našim svakodnevnim životima, kao što je neki slatkiš u obliku štanglice. Moguće je pronaći prečage u nespiralnim galaksijama, ali veoma retko.

Prečaga u ceers-2112 pokazuje da su galaksije sazrevale i postajale uređene mnogo brže nego što se mislilo, što znači da treba preispitati neke aspekte teorija o stvaranju i evoluciji galaksija. Astronomi su ranije smatrali da je potrebno nekoliko milijardi godina da galaksije postanu dovoljno uređene da bi se razvile prečage.

Otkriće ceers-2112 pokazuje da se to može desiti za samo milijardu godina ili manje. Smatra se da se galaktičke prečage formiraju u spiralnim galaksijama sa zvezdama koje kruže na uređen način, kao u Mlečnom putu.

„U takvim galaksijama, prečage se mogu formirati spontano zbog nestabilnosti u spiralnoj strukturi ili gravitacionih uticaja susedne galaksije“, kaže Vega. „U prošlosti, kad je univerzum bio vrlo mlad, galaksije su bile nestabilne i haotične. Smatralo se da prečage ne mogu nastati ili trajati dugo u galaksijama u ranom univerzumu“.

Očekuje se da će otkriće ceers-2112 izmeniti barem dva aspekta astronomije.

Prvo, teorijski modeli stvaranja i evolucije galaksija moraće da uračunaju neke galaksije koje postaju dovoljno stabilne za prečage veoma rano u postojanju univerzuma. Ti modeli će možda morati da prilagode količinu tamne materije u galaksijama u ranom univerzumu, pošto se veruje da tamna materija utiče na brzinu formiranja prečaga.

Drugo, strukture poput prečaga mogu biti otkrivene kad je univerzum bio vrlo mlad. To je značajno jer su galaksije u dalekoj prošlosti bile manje nego sada, što pronalaženje prečaga čini težim. Ceers-2112 utire put za otkrivanje još prečaga u mladom univerzumu.

Vega je pomogao u procenjivanju crvenog pomaka i osobina ceers-2112. Crveni pomak pokazuje koliko je galaksija daleko i koliko daleko u prošlosti je viđena, što je posledica konačne brzine svetlosti. Vega je najviše iznenađen koliko dobro su osobine prečage ceers-2112 mogle biti utvrđene. Međutim, snaga teleskopa i stručnost tima pomogli su jasnom određivanju veličine i oblika prečage.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)