Novi uspeh ISRO: Indijci uspešno lansirali letelicu za proučavanje Sunca

Aditja-L1 poslata je u svemir u 7.20, a nakon 63 minuta bila je u Zemljinoj orbiti, odakle će nastaviti putovanje

ISRO, lansiranje letelice Lansiranje letelice koja je ponela sondu za proučavanje Sunca u svemir... Foto: R. Satish BABU / AFP / Profimedia

Indijska svemirska istraživačka organizacija (ISRO) lansirala je jutros u 7.20 letelicu Aditja-L1, opservatorije za proučavanje Sunca. Ovo lansiranje organizovano je svega nedelju i po nakon istorijskog uspega ISRO i spuštanja modula u oblast južnog pola Meseca, a novi cilj je proučanje Sunca.

- Čestitke Indiji i čestitke ISRO. Dok je ceo svet posmatrao lansiranje, ono je pravi zrak sunca za Indiju – rekao je Džitendra Sing, indijski ministar nauke i tehnologije, nakon lansiranja.

Letelica Aditja-L1, čije ime na sanksritskom jeziku znači Sunce, poslata je u orbitu pomoću rakete PSLV, a 63 minuta nakon poletanja našla se u Zemljinoj orbiti. Nakon testiranja, letelica će krenuti dalje, ka Suncu. Opservatorija teška 1.480 kilograma trebalo bi da stigne do svoje krajnje tačke, oko 1,5 miliona kilometara od Zemlje, za oko četiri nedelje.

- Satelit smešten u orbitu oko Sunca moći će da gleda našu zvezdu bez ometanja. To će omogućiti bolje shvatanje solarnih aktivnosti i njihovog uticaja na okruženje – navedeno je u opisu misije.

Od sedam instrumenata na njoj, četiri su posvećena direktnom posmatranju solarne aktivnosti. Dva uređaja su rendgenski spektometri koji služe za proučavanje solarnih baklju, jedan je koronagraf koji će stalno snimati Sunce i jedan služi za merenje radijacije. Od preostala tri uređaja, dva služe za proučavanje Sunčevih vetrova, a jedan je magnetometar koji meri magnetno polje. Aditja-L1 košta 45 miliona dolara i na njoj se radi već 15 godina.

(Telegraf Nauka/Space.com)

• Јарило

4. septembar 2023. | 15:17

@ Boža zemunac/ Не, него ће слете у Земун да њега проучавају, а тебе најпре!

• Darinka

2. septembar 2023. | 17:04

Bravo Indijo, samo napred.

• Boža zemunac

2. septembar 2023. | 14:22

Aha, znači ovi hoće i na Sunce da slete.