Mejsina galaksija je jedna od najstarijih, ali nije stara koliko se mislilo

Sistem zvezda koji je otkriven u junu 2022. nastao je pre 13,4 milijardi godina, pokazala su istraživanja najmodernijom tehnikom

Astronomi su iskoristili najmodernije instrumente da izračunaju tačnu starost Mejsine galaksije, koju je svemirski teleskop „Džejms Veb“ otkrio u junu 2022. Iako ovaj zvezdani sistem nije star koliko se prvobitno mislilo, jeste jedan od najstarijih – formiran je oko 390 miliona godina nakon Velikog praska, što znači da je star 13,4 milijardi godina. To je oko 70 miliona godina manje nego što je starost JADES-GS-z13-O, trenutno najstarijeg poznatog sistema, piše Engadet.

Tim Univerziteta u Teksasu koji predvodi Stiven Finklstajn otkrio je ovu galaksiju prošlog leta. Nazvana je po Finklstajnovoj ćerki, kojoj je na dan otkrića bio rođendan. Prvobitno su procenili da je galaksija nastala smao 290 miliona godina nakon Velikog praska. Ipak, analize sa naprednijom tehnikom pokazale su da je ipak 100 miliona godina mlađa.

- Uzbudljiva stvar kod Mejsine galaksije je da je to jedna od prvih udaljenih galaksija koju je otkrio teleskop Veb i prva koja je spektroskopski potvrđena – rekao je Finklstajn.

Spektroskopska potvrda dobijena je zahvaljujući uređaju NIRSpec teleskopa „Džejms Veb“. On deli svetlo objekta na više različitih uskih frekvencija kako bi preciznije identifikovao hemijski sastav, otpuštanje toplote, svetlost i relativni pokret. Napredni uređaji sračunali su da je Mejsina galaksija nastala oko 390 miliona godina nakon Velikog praska.

Naučnici su takođe proučili galaksiju CEERS-93316, za koju se prvobitno da je formirana 235 miliona godina nakon Velikog praska. Posle detaljnijeg proučavanja, pokazalo se da je nastala oko milijardu godina nakon Velikog praska.

- Ovo je stvarno bio čudan slučaj. Od desetina kandidat koje smo proučavali spektroskopski, ovde je bilo drugačije nego što je bila inicijalna procena. Bilo bi veoma teško objasniti kako je tako velika galaksija nastala tako brzo po nastanku univerzuma – rekao je Fiklstajn.

Tim astronoma i dalje procenjuje starost drugih galaksija, a za oko 10 njih smatraju da su starije od Mejsine galaksije.

(Telegraf Nauka/Engadget)