Svemirska arheologija: Kako sačuvati ostatke prvih ljudskih misija van Zemlje

Od početka svemirskog doba, u svemir je lansirano više od 6.700 letelica i satelita

Osvajanje Meseca, Baz Oldrin Baz Oldrin na Mesecu Credit: NASA / Shutterstock Editorial / Profimedia

Američka agencija NASA i kineska CMSA planiraju slanje ljudskih misija na Mesec do kraja decenije, a nova naučna studija navodi da već treba razmišljati o predmetima koji ostaju na lunarnoj površini, ali i u drugim delovima solarnog sistema, piše Space.com.

- Do skoro smatrali smo da su predmeti koji su ostali na Mesecu, Marsu i u drugim delovima Sunčevog sistema nakon svemirske trke u drugoj polovini 20. veka relativno bezbedni. Međutim, Materijalni ostaci koji trenutno postoje sve su ugroženiji ako se na njih ne obrati posebna pažnja u novoj svemirskoj eri – naveo je Džastin Holkamb, doktorand Univerziteta u Kanzasu i glavni autor studije o planetarnoj geoarheologiji u žurnalu Geoarchaeology, navedeno je u saopštenju Univerziteta.

Od početka svemirskog doba, ljudi su u svemir lansirali više od 6.700 letelica i satelita, pokazuju podaci Unije zabrinutih naučnika. Samo SAD imaju više od 4.500 civilnih, komercijalnih, vladinih i vojnih satelita.

- Moramo da pokažemo da je očuvanje, proučavanje i dokumentovanje svemirskog istraživanje važno, a sada postoji opasnost po predmete na Mesecu. SAD pokušavaju da se vrate tamo, Kina pokušava da stigne. Najmanje četiri zemlje su nedavno imale nesreće i njihove letelice su pale na Mesec u poslednje vreme. To je mnogo nesreća, a nema nikakve zaštite – rekao je Holkamb.

Kako je objašnjeno u saopštenju Univerziteta, on je ideju o svemirskoj geoarheologiji razvio tokom pandemije. Korišćenje arheoloških metoda i alata za praćenje ljudskog kretanja kroz Sunčev sistem smatra prirodnim nastavkom istraživanja ljudskih migracija na Zemlji.

- Mislimo da je sv materijal koji trenutno postoji van Zemlje predstavlja važno nasleđe svemirskog doba i da zaslužuje zaštitu. Međutim, neka mesta, poput prvog otiska ljudskog stopala na Mesecu ili onog gde je sleteo „Viking 1“ predstavljaju posebno važan materijal – naveo je Holkamb.

(Telegraf Nauka/Space.com)