NASA izgubila kontakt sa Međunarodnom svemirskom stanicom, prvi put sve zavisilo od rezervnih sistema

Do prekida komunikacija došlo zbog radova u svemirskom centru u Hjustonu, veze uspostavljene posle 20 minuta preko ruskih sistema

Svemirska šetnja, Međunarodna svemirska stanica Foto: Frank Rubio/NASA / Zuma Press / Profimedia

Nestanak struje u zgradi američke svemirske agencije NASA u Hjustonu dovelo je do prekida komunikacija između kontrole misije i Međunarodne svemirske stanice (MSS), nakon čega su prvi put upaljeni rezervni sistemi, piše Gardijan.

Nestanak struje označio je gubitak komandnih, telemetrijskih i glasovnih komunikacija sa objektom u orbiti. Do problema je došlo zbog radova u Džonsonovom svemirskom centru u Hjustonu. Posada MSS o problemima je obaveštena tek posle 20 minuta, preko ruskih komunikacijskih sistema.

Menadžer programa svemirske stanice Džoel Montalbano kaže da ni astronauti, ni stanica nisu bili u opasnosti ni u jednom trenutku, a da su rezervni sistemi uspostavili normalnu komunikaciju posle samo 90 minuta.

- Na Međunarodnoj svemirskoj stanici nije bilo problema. Ovo je bio isključivo problem na zemlji. Niko od posade, niti sama stanica nisu bili u opasnosti. Znali smo kakvi se radovi sprovode i zbog toga smo imali spremne rezervne komandne i kontrolne sisteme, koji su dizajnirani za slučaj jakih oluja i uragana, kada je možda neophodno isključivanje struje – rekao je on, navodi Gardijan.

Ovo je prvi put da je NASA morala da uključi te rezervne sisteme, dodao je Montalbano.

NASA održava rezervni kontrolni centar kilometrima daleko od Hjustona upravo u slučaju nekih neophodnih evakuacija. Ipak, ovog puta, kontrolori misije nisu morali da menjaju lokaciju jer su svetla i klima i dalje radili.

- Sada ćemo bolje razumeti šta se dešava i onda ćemo da naučimo nove lekcije i krenemo napred – rekao je Montalbano.

Trenutni loši odnosi Moskve i Vašingtona zasad ne utiču na radi Međunarodne svemirske stanice, gde se nalaze astronauti iz obe zemlje. Ipak, Rusija je najavila a će se posle 2024. povući iz MSS i da će napraviti svoju orbitalnu stanicu.

Međunarodna svemirska stanica je najveća stanica u Zemljinoj orbiti. U njenoj izgradnji i održavanju učestvuju NASA, Roskosmos, Evropska svemirska agencija (ESA), Kanadska svemirska agencija (CSA) i japanska JAXA. Prva komponenta MSS lansirana je u orbitu još 1998, a prvi astronauti stigli su u module 2. novembra 2000.

(Telegraf Nauka/Gardijan)

• Pravda

29. jul 2023. | 05:30

Znaci kad zatreba rusima mogu to iskljuciti opet i izbaciti iz upotrebu ta americke toliko hvaljene proizvode. A videli smo i svu najbolju na svetu tehniku kako oni to promovisu i smatraju,nazivaju kako gori od ruksu zastarelu i unazadjenu tehniku kako amerikanci je smatraju i decenijama ismejavaju preko placene medie koje smo sada videli kako i koliko lazu i bave propagandom u specijalnu rusku operaciju u Ukrainu. Za koji americka administracija govori da nema nacizam i nacista. Celi svet je video licemerje,lazi i propagandu Amerike,a i njihovu demokratiju i demokratske i fer izbori za predsednika . A i ruka na srce imaju pravo uciti nas i celome svetu na fer izbore i na demokratiju.

• Sveskolistac

28. jul 2023. | 11:46

Zar ovi nisu uveli sankcije Rusima?

• Sa1e

29. jul 2023. | 19:48

Rusofili, za vašu informaciju, MSS je i ruska stanica.