Teleskop otkrio molekul ključan za život u sistemu 1.350 svetlosnih godina udaljenom od Zemlje

slike drevnih galaksija sa svemirskog teleskopa „Džejms Veb Foto: Tanjug/AP/NASA

Mladi zvezdani sistem udaljen od nas više od 1.000 svetlosnih godina sadrži osnovne elemente neophodne za organsku hemiju, a samim tim i za postojanje života, pokazale su novi snimci svemirskog teleskopa Džejms Veb, a javlja LiveScience.

Astronomi su, zahvaljujući svemirskom teleskopu, prvi put uočili veoma važan molekul u kompleksnom procesu nastanka života kakav poznajemo, a to je metil katjon (CH3+). Rad o tome objavljen je u žurnalu Nature.

Ovaj metil katjon otkriven je na protoplanetarnom disku nazvanom d203-506. To je mladi solarni sistem u Orion maglini, oko 1.350 svetlosnih godina od Zemlje. Teleskop „Džejms Veb“ je uočio specifični potpis molekula, što stariji teleskopi nisu bili u stanju da urade.

- Ovo otkriće ne samo da potvrđuje koliko je dobar „Veb“, već potvđuje centralni značaj metil katjona CH3+ u međuzvezdanoj hemiji – rekla je Mari-Alin Martin-Dramel (Marie-Aline Martin-Drumel), astronom Univerziteta Paris-Saclai u Francuskoj.

U ranim fazama formiranja planeta, protoplanetarni disk je na udaru jake ultraljubičaste radijacije obližnjih zvezda. Za mnoge velike, komplikovane molekule na bazi ugljenika ultraljubičasto zračenje je smrtna kazna jer ih ta jaka energija razbija. Ali nova istraživanja pokazuju da bi upravo ta radijacija mogla da bude ključ formiranja metil katjona, čime stvaraju dovoljno energije za stvaranje organske hemije, koja bi mogla da dovede do složenijih molekula i do stvaranja života.

- Ovo otkriće jasno pokazuje da ultraljubičasto zračenje može potpuno da promeni hemiju protoplanetarnog diska. Ona bi mogla da ima ključnu ulogu u ranim hemijskim fazama nastanka života – rekao je Olivie Berne (Olivier Berne), astronom Francuskog nacionalnog centra za naučna istraživanja i vođa istraživanja.

„Džejms Veb“ je i ranije otkrivao izvanredne molekule u svemiru. Nedavno je pronašao najstariji i najudaljeniji organski molekul otkriven do sada, udaljen od nas 12,3 milijarde svetlosnih godina, pre toga i najstariji ledeni molekul u poznatom delu svemira, zatim dokaz postojanja vode u kometi blizu Zemlje...