Klimatske promene pospešuju invaziju tropskih riba u australijske okeanske vode

D. M.

Studija Univerziteta u Adelejdu o ribljim zajednicama u plitkim vodama na stenovitim grebenima jugoistočne Australije otkriva da klimatske promene pomažu tropskim ribama da upadnu u umerene australijske vode.

tropske ribe Foto: Courtesy of University of Adelaide

„Te ribe dolaze u australijske ekosisteme kao larve uhvaćene u Istočnoaustralijsku struju, što je proces koji dobija na snazi zbog zagrevanja okeana“, kažu naučnici. „Ove larve obično ne bi preživele u hladnijoj australijskoj okeanskoj vodi, ali zagrevajuća Istočnoaustralijska struja omogućava ribljim bebama da prežive“.

Nove zajednice tropskih riba u umerenim ekosistemima trenutno nemaju veliki uticaj, ali bi mogle imati u budućnosti, piše EurekAlert.

„Pošto je voda još pomalo hladna, ove tropske ribe ne rastu do svoje maksimalne veličine i stoga nema potpune konkurencije sa ribama australijskog umerenog klimata – zasad“, kažu istraživači.

Međutim, sa povećanjem zagrevanja okeana, ove tropske ribe će na kraju dostići punu veličinu i njihova ishrana će početi sve više da se preklapa sa ishranom riba umerenog klimata. Očekuje se da će tropske ribe postati stalni stanovnici umerenih australijskih ekosistema, gde će biti ozbiljni suparnici lokalnim ribama.

Širi uticaji na okupirane ekosisteme još nisu jasni. Tropski biljojedi pojedu previše morske trave, ali uticaj ishrane beskičmenjacima još nije poznat.

Ranije istraživanje je pokazalo da zagrevanje okeana fiziološki koristi tropskim svaštojedima, ali smeta specijalizovanoj ishrani u umerenom klimatu, što bi moglo značiti da će svaštojedi biti uspešniji u početnim fazama klimatskih promena.

„Tropski univerzalci koji manje biraju šta jedu ili koje sredine koriste kao sklonište izgleda su najuspešniji okupatori. To bi moglo otežati opstanak australijskih riba koje su domaće u ovim brzo zagrevajućim umerenim sredinama“, kažu naučnici.

(Telegraf Nauka/EurekAlert)