Životinje počele da svetle u mraku pre 540 miliona godina: Niko ne zna zašto se to desilo

Naučnice utvrdile da su oktokoralije prve životinje sa osobinom bioluminiscencije

Oktokoralije Foto: Frédéric Pacorel / AFP / Profimedia

Bioluminescencija, stvaranje i emitovanje svetlosti, prvobitno se pojavila kod životinja pre najmanje 540 miliona godina u grupi morskih beskičmenjaka nazvanih oktokoralije. To je pokazalo istraživanje naučnika Muzeja prirodne istorije Smitsonijana.

Istraživanje objavljeno u Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences pomerilo je vreme evolutivne pojave bioluminiscencije za skoro 300 miliona godina, a moglo bi da pomogne naučnicima da shvate zašto se ova osobina uopšte i pojavila, navodi Phys.org.

Bioluminiscencija ili sposobnost živih bića da proizvode svetlost pomoću hemijskih reakcija nezavisno se razvila najmanje 94 puta u prirodi i koristi se za različite stvari, od kamufliranja i udvaranja do komunikacije i lova. Do sada se mislilo da se kod životinja pojavila pre oko 267 miliona godina i to kod malih ljuskara ostrakoda.

- Niko ne zna zašto se ova karakteristika razvila kod životinja – rekla je Andrea Kvatrini, kustos za korale Muzeja i autorka studije.

Ona i njena saradnica Danijela Deleo, istraživač Muzeja i koautorka studije, smatrale su da pre nego što odgovore na pitanje zašto se bioluminiscencija pojavila kod životinja, moraju da znaju kada se to desilo.

U toj potrazi, one su počele da ispituju evolucionu istoriju oktokoralija.

- Želele smo da shvatimo vreme pojave bioluminiscencije, a oktokoralije su najstarija grupa životinja za koju se zna da svetli u mraku. Pitanje je kada su razvile tu sposobnost – rekla je Deleova.

Kvatrini je istovremeno radila sa saradnicima na mapi evolutivnih odnosa oktokoralija, korišćenjem genetskih podataka 185 vrsta. Onda su mapirane grane oktakoralija koje svetle u mraku.

Različite metode provere dovele su ih do istog rezultata – pre nekih 540 miliona godina zajednički predak svih oktokoralija je najverovatnije imao osobinu bioluminiscencije.

(Telegraf Nauka / Phys.org)