Ptice i insekti bi mogli zameniti pesticide

D. M.

Prirodni predatori su korisni za suzbijanje štetočina.

Polje usevi oranje oranice njiva poljoprivreda Foto: Shutterstock

Prirodni predatori kao ptice, tvdokrilci i riličari mogli bi biti efikasna alternativa pesticidima, suzbijajući populacije štetočina koje uništavaju useve i povećavajući prinose, piše Phys.org.

Štetočine su odgovorne za oko 10% – ili 21 milion tona – gubitka prinosa svake godine, ali je njihovo suzbijanje dovelo do rasprostranjene upotrebe hemijskih pesticida.

Mogu li ptice, pauci i bube, pored drugih beskičmenih predatora, obaviti taj posao jednako dobro?

Istraživači u Brazilu, Sjedinjenim Američkim Državama i Češkoj Republici analizirali su prošlo istraživanje o predatorskoj kontroli štetočina i otkrili da je doprinela smanjenju populacija štetočina za više od 70%, dok su prinosi povećani za 25%.

Prirodni predatori su dobri kontrolori štetočina i njihovo održavanje je bitno za kontrolu štetočina u budućnosti sa klimatskim promenama.

Iako istraživači nisu direktno upoređivali efikasnost beskičmenjaka i pesticida, šteta koju pesticidi nanose ekosistemima i biološkoj kontroli je dobro dokumentovana, od gubitka biodiverziteta i zagađenja vode i zemljišta do opasnosti po zdravlje ljudi.

Predatori su efikasniji u suzbijanju štetočina u regionima sa većom promenljivošću stepena kiše, za koju se očekuje da će rasti usled klimatskih promena.

Takođe je otkriveno da je prisustvo jedne vrste prirodnog predatora jednako efikasno kao prisustvo više vrsta. Generalno govoreći, što je više vrsta prisutno – ekosistemi bolje funkcionišu. Međutim, postoje izuzeci, jedna jedina vrsta bi mogla obaviti posao jednako dobro.

Klimatske promene i porast nivo ugljen-dioksida utiču i na prinose i na dinamiku štetočina proširujući distribuciju štetočina i povećavajući njihove stope opstanka. U međuvremenu, druge studije su pokazale da beskičmenjaci bitni za zdravlje ekosistema doživljavaju brzo propadanje na globalnom nivou.

Očuvanje beskičmenjaka „garantuje kontrolu štetočina i povećanu produktivnost bez oštećenja ekosistema“, kaću istraživači.