Zagađenje živom sve opasnije i češće, pokazala studija: Jedan tip rudnika je glavni krivac za to

Zelena vodomara Zelena vodomara... Foto: Hal Beral / Zuma Press / Profimedia

Tropski krajevi naše planete dom su više od 75 odsto svih vrsta, a veruje se da će u njima do sredine veka živeti i 50 odsto ljudske populacije, ali se malo zna o zagađenju ovih delova sveta živom, piše Phys.org. Nova studija objavljena u žurnalu Ecotoxicology baca više svetla na ovu temu fokusirajući se na tropske ptice.

Naučnici su analizirali perje skupljeno u devet zemalja Srednje i Južne Amerike i otkrili najviše koncentracije žive u pticama, a jedna zelena vodomara imala je 30 puta višu koncentraciju žive od one koja se smatra opasnom.

- U mnogim slučajevima, uzrok tih problema je eksploatacija zlata. Najvažnije otkriće naše studije je da su koncentracije žive bile skoro četiri puta više na mestima gde postoje mali ili srednji rudnici zlata – rekao je Kris Sajers, glavni autor studije i istraživač ekologije i evolutivne biologije Univerziteta Kalifornije u Los Anđelesu.

Mali i srednji rudnici zlata su najveći zagađivači živom na svetu, oni su razlog za čak 38 odsto zagađenosti živom za koju je kriv čovek. Tokom iskopavanja koristi se živa za pristup ljuspicama zalata u zemljištu i sedimentima. Živa se vezuje za zlato i pravi amalgam, a nakon zagrevanja ona isparava i ostaje samo zlato. U tom procesu, živa završava kao otpad u zemlji i vodi ili isparava u atmosferu.

- Male operacije je teško nadgledati, a rudari veruju da je živa neophodna za brzo i efikasno iskopavanje zlata – rekao je Sajers.

Drugi način zagađenja živom je krčenje šuma zarad poljoprivrede paljenjem vegetacije.

Živa se nalazi u životnoj sredini i kao element koji se prirodno javlja, emituju je vulkani i vulkanske stene, kojih više ima u tropskom regionu.

Istraživači su više nivoe žive otkrili kod grabljivica i ptica koje žive u morima.

Studija na kojoj je radilo 37 ljudi iz sedam zemalja je najveća studija o nivoima žive u tropskim pticama. Oni su analizirali 2.316 uzoraka krvi i perja sa 322 ptičje vrste.

Povišeni nivoi žive u ovim krajevima u pticama znače da živa dolazi i do drugih organizama, pa i ljudi.